©Lancia

©Lancia

Duurtest Lancia Ypsilon: de kennismaking

PRAAT MEE!

Onze autotester Rutger rijdt deze maand in de elektrische Lancia Ypsilon. Een nieuwe Lancia? Ja, het merk is terug. Een hernieuwde kennismaking dus.

Lancia. Een legendarische naam. Bekend van rallywagens als de 037, de Stratos en natuurlijk de Delta Integrale. Bekend van Ferrari motoren in vierdeurs sedans proppen. Bekend van een middelmatige stadsauto met de naam Ypsilon. Bekend van dat ze niet meer bestaan. Maar Lancia is terug. Gek genoeg met de naam Ypsilon op een auto die een slag groter is dan de laatste Ypsilon en met een achterkant geïnspireerd op de 037. Het is in eerste instantie vooral verwarrend dat Lancia terug is. Met deze auto.

Lancia is onderdeel van Stellantis en dat verkoopt op ditzelfde (e-CMP) onderstel al een heleboel auto’s zoals de Peugeot e-208, Opel Corsa, Fiat 600e en de DS 3 e-tense. De Opel is dan de budget variant, de Fiat degene met flair en wat meer ruimte, de Peugeot de sportieve en de DS de luxe. Wat zou de Lancia dan moeten brengen, vroeg ik me af voordat hij hier aankwam.

Verwijzing naar rally-verleden

Op papier lijkt hij vooral intern te concurreren. Vergelijk hem met de Opel Corsa en hij levert 20 pk meer (156), sprint een halve seconde sneller naar de 100, heeft zo’n 15 kilometer meer rijbereik, en kost maar €500 meer. Inclusief 2 10” schermen voor je infotainment, CarPlay, Climate control, Cruise control, 16” velgen en keyless entry. De versie die wij rijden is wat luxer, maar kost nog steeds maar iets over de €37K. Extra’s zijn onder andere grotere 17” velgen, adaptieve cruise control, camera’s voor en achter en een warmtepomp. De kleur blauw is ook niet standaard en wij hebben nog het Exclusive pack, wat deze auto pas echt bijzonder maakt. Voor €950 heb je een elektrisch verstelbaar bestuurdersstoel met verwarming en naast keyless entry ook keyless start, maar het interieur i nu ook veranderd naar velours. In een soort jaren ’70 tribute. Ik weet niet hoe lang het mooi blijft, maar op dit moment is het werkelijk geweldig fraai in dit autootje.

De buitenkant schreeuwt niet “klassieke schoonheid”. Maar is eerder een verwijzing naar de brute rallymachines die Lancia eerder bouwde. Met vormen die suggereren dat er een reeks Hella schijnwerpers voorop kunnen en de grote ronde achterlichten van de 037. Het aantal mensen dat hier de oprit opkwam om de auto te bewonderen is opvallend, gezien het een B-segment klein elektrisch autootje is. Ik begrijp dus nu enigszins waarom Lancia terug is als merk. De komende weken moeten we zien of de stijl aangevuld wordt met een fijne rij ervaring.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.