©Efteling

©Efteling

Deze Efteling-attractie gebruikt AI om met gasten te praten

PRAAT MEE!

Digitale assistenten en zoekmachines zijn uiteraard niet alleen in het gebruik van generatieve AI. Ook in de Efteling wordt de slimme technologie nu gepast. Specifiek deze week kunnen bezoekers praten met een geliefd personage in het Sprookjesbos. Hij stelt vragen, herkent namen en reageert op wat er gezegd wordt.

Het is niemand minder dan de grote Sprookjesboom, in het midden van het betoverde Efteling-bos, die verder tot leven komt met behulp van AI. Tot en met komende donderdag 12 juni draait het attractiepark een pilot met de AI-Sprookjesboom. Het doel is volgens Looopings om te kijken hoe gesprekken verlopen en de reacties van gasten te analyseren. De pretparkwebsite laat op zijn YouTube-kanaal zien hoe de boom zich gedraagt tegen de jonge bezoekers:

In bovenstaande video zie je hoe de boom namen van kinderen herkent en ze direct aanspreekt. Vertelt de boom een verhaal, dan zit de gememoreerde naam daarin verwerkt. Alle teksten worden in real-time gegenereerd door AI. Er komen geen vooraf opgenomen teksten aan te pas. De stem die bezoekers deze week horen is van een medewerker, niet van de stemacteur die de boom doorgaans speelt. Hij is volgens het park wel op de hoogte gebracht van de pilot.

Wereldprimeur voor de Efteling?

Eerder vond achter gesloten deuren al tests plaats met een schaalmodel van de boom. In de hal van het hoofdkantoor van de Efteling, gesitueerd in het kantoorcomplex van de attractie Raveleijn, konden voorbijgangers praten met de miniatuurboom. Op later moment volgden ook proeven met een onderzoekspanel. Met de pilot is de Efteling volgens een woordvoerder een van de eerste attractieparken ter wereld die generatieve AI inzet om een personage op deze manier verder tot leven te wekken.

Toch is het nog niet zeker dat de Sprookjesboom in de toekomst blijvend wordt voorzien van AI. De Efteling-directie wil de technologie wel ergens in het park toepassen, maar de ervaringen van het publiek bepalen of de stem blijvend terugkeert. Door middel van een QR-code naast de attractie kunnen bezoekers hun ervaringen delen met de Efteling.

Lees meer over AI, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.