© Unsplash

© Unsplash

Deze batterijtechnologie kan elektrische auto’s in de toekomst vier keer zo ver laten rijden

3Reacties
Redacteur

Wetenschappers hebben een batterij ontwikkeld die het bereik van elektrische voertuigen in de toekomst maar liefst kan verviervoudigen.
De batterij behaalt in een laboratoriumsetting een energiedichtheid van 1.200 wattuur per kilogram.

Onderzoekers van twee Amerikaanse universiteiten, het Illinois Institute of Technology en het Argonne National Laboratory, slaagden erin een chemische reactie tot stand te brengen die nooit eerder bij normale temperaturen was gelukt. Deze reactie maakt het mogelijk om meer elektronen tegelijkertijd te gebruiken, wat de capaciteit in theorie verviervoudigt. Het onderzoek werd gedeeld door het Amerikaanse ministerie van Energie.

Veiliger dan huidige batterijen

Het geheim zit in een compleet andere opbouw. In plaats van vloeibare componenten die kunnen lekken of vlam vatten, gebruikt de batterij een mengsel van keramiek en plastic met minuscule lithiumdeeltjes. Deze vaste structuur voorkomt brandgevaar en zorgt voor stabielere chemische processen.

Een speciaal ontwikkelde katalysator (een stof die een chemische reactie versnelt zonder zelf verbruikt te worden), trimolybdenumfosfide genaamd, zorgt ervoor dat de batterij zijn kracht behoudt. Tests in het laboratorium tonen aan dat het systeem minstens duizend keer kan worden opgeladen zonder merkbaar capaciteitsverlies. De batterij behaalt een energiedichtheid van 1.200 wattuur per kilogram. Dat is momenteel het hoogste van alle bekende oplaadbare batterijsystemen.

Bewijs geleverd met microscoop

De onderzoekers controleerden met een speciale microscoop die functioneert bij extreem lage temperaturen of het systeem naar behoren werkt. Hiermee konden ze daadwerkelijk zien dat de gewenste chemische verbinding, een verbinding tussen lithium en zuurstof, ontstond en weer verdween tijdens het laden en ontladen.

Toch een kanttekening: hoewel de prestaties op papier indrukwekkend zijn, gaat het voorlopig nog maar om testen in het laboratorium. Er zijn nog flinke stappen nodig om de technologie schaalbaar, betaalbaar en duurzaam te maken voor gebruik in auto's of energieopslag.

Lees meer over energie en mis niets met de Bright-app.