©Renault

©Renault

EV-mythe ontrafeld: ‘Elektrische auto vat vaker vlam'

4Reacties

Het is een hardnekkig gerucht dat al lang rondgaat: elektrische auto’s zouden bij het minste of geringste in brand vliegen. Maar de feiten laten een ander beeld zien.  

De serie En Door!, over de staat van de elektrische auto anno nu, maken we in samenwerking met de maker van de Auto van het Jaar 2024 en 2025: Renault.    

Iedereen weet: de combinatie elektriciteit en water is vragen om problemen. Het is dan ook niet zo gek dat mensen denken dat elektrische auto’s lichtontvlambaarder zijn dan brandstofauto’s. Spontane branden met ev’s worden breed uitgemeten in de media, met spectaculaire beelden. In de reacties onder onze video’s op YouTube zien we dan ook regelmatig terug: “Ik ga nooit in zo’n tikkende tijdbom zitten.”  

Het is precies andersom 

Maar dan de feiten: elektrische auto’s zijn veel minder betrokken bij branden dan auto’s die rijden op benzine of op gas. Er zijn bewijzen te over, van zowel overheidsorganisaties, verzekeringen als onderzoeksbureaus. De kans op brand bij een brandstofauto is 10 tot 100 keer groter, aldus verschillende onderzoeken. Zo blijkt ook uit gegevens van AutoInsuranceEZ

© AutoInsuranceEZ

Lastig blussen 

Wat wél een probleem is bij elektrische auto’s: slaat een externe brand over naar een accupakket, dan is het blussen moeilijk en gevaarlijk. In samenwerking met de brandweer heeft Renault op elke nieuwe elektrische auto een QR-code geplaatst die verwijst naar een handleiding om te zien hoe de hoofdschakelaar kan worden omgezet. Ook hebben nieuwe Renaults een Fireman Access: een speciaal toegangspunt op de accupakketten waarmee een brand binnen tien minuten geblust is. Dit is veel sneller dan bij een brandstofaangedreven auto. 

Tot slot is het meest tekenende voorbeeld van de brandveiligheid van elektrische auto’s een door Renault gewonnen aanbesteding. De brandweer van Flevoland en Gooi en Vechtstreek kocht 18 exemplaren van de Renault 5 E-Tech.