©MyWheels

Voertuig-naar-net nu ook mogelijk in Nederland
Een elektrische auto die energie aan het net teruggeeft via de laadpaal. Het is nu officieel beschikbaar voor consumenten. Niet overal in Nederland: de primeur is voor Utrecht waar de deelauto’s van MyWheels zowel kunnen opladen aan de paal, als kunnen ontladen, waarmee de elektriciteit wordt teruggegeven aan het net.
In Utrecht zijn er vijftig deelauto’s beschikbaar die voertuig-naar-net ondersteunen, ook wel v2g. Tweakers schrijft dat er de komende maanden honderden auto’s bijkomen en dat er later dit jaar nog twee steden aan worden toegevoegd, na Utrecht. Het gaat momenteel nog om vijftig Renault 5-bolides die door MyWheels als deelauto worden ingezet, terwijl We Drive Solar zorgt voor de v2g-laadpalen en bidirectionele laadaansturing.
V2g
Het is niet eenvoudig om v2g mogelijk te maken: je hebt ten eerste ondersteuning nodig vanuit de auto, laadpaal, netbeheerder en energieleverancier. Maar ook technisch zijn er uitdagingen. Zo moet je zorgen dat niet de hele accu leeg wordt getrokken bij de paal, want dat kan schadelijk zijn voor de accu of de auto. V2g werkt dan ook alleen tussen de 20 en 80 procent en dat is in dit geval 31,2 kWh aan capaciteit per auto. Het idee is dat de auto’s opladen bij een lage stroomprijs en juist teruggeven als de stroomprijs hoog is. Zo kan groene energie slimmer worden ingezet.
Het heeft veel voeten in de aarde gehad om het mogelijk te maken. We Drive Solar zegt dat het eerst Zoe-auto’s had waarvan de hele achterbak vol was door de extra omvormer. Ook waren er Hyundai’s, maar die konden alleen met de laadpalen van dat merk werken en er kon er geen eigen software worden gebruikt voor het terugladen. De Renault 5 is een goede keuze omdat het vanuit de fabriek al een bidirectionele omvormer heeft. Ook zijn laadstandaarden behulpzaam, waardoor er hardware kon worden toegevoegd aan laadpalen om het terugladen mogelijk te maken. Er zijn vijftig laadpalen in Utrecht die ertoe in staat zijn. Er kan tot 22 kWh aan de auto worden geleverd en 11 kWh worden teruggeleverd. De Renault 5 laadt met maximaal 11 kWh (heen en terug).
Deelauto's van MyWheels
Daarnaast houdt het bedrijf rekening met hoe deelauto’s worden gebruikt: je wil er immers niet een mee die net naar 20 procent heeft teruggeladen. Het bedrijf weet dat auto’s ‘s nachts maar weinig worden gebruikt en in het weekend veel meer, waardoor de timing van het terugladen slim wordt gekozen om te zorgen dat de auto in het weekend tenminste voor de helft gevuld is.
Nieuwsgierig? De laadpalen en MyWheels-auto’s zijn te vinden in het centrum van Utrecht en in De Meern, Leidsche Rijn en Vleuten. Renault zegt bovendien begin volgend jaar ook v2g aan te willen bieden voor eigenaren van elektrische Renaults, die dan wel bij het Franse merk de auto, laadpaal en een energiecontract moeten afnemen.
Lees meer over auto's en download de Bright-app.