©Unsplash

Deze e-bike remt vanzelf, afhankelijk van je locatie
Hij bepaalt de locatie waar je bent en kan vervolgens afremmen. Als de nieuwe fiets van Universiteit Twente in een gebied rijdt waar hij niet harder dan een bepaald aantal kilometer per uur mag, past hij daar bewust zijn snelheid op aan.
Op de Universiteit Twente hebben ze Enschede in veiligheidszones verdeeld om hun nieuw uitgevonden e-bike te testen. Het idee is dat het apparaat op basis van zijn locatie weet waar hij is en vooral: hoe hard hij er mag. Mag hij helemaal niet zo hard, dan zal hij vanzelf afremmen. Het idee is dat het niet grote gebieden zijn zoals je wel eens merkt in andere landen met elektrische stepjes, maar dat het bijvoorbeeld op plekken is waar vaak ongelukken zijn gebeurd.
Fiets die vanzelf remt
Het is niet zo dat de fiets vol in de ankers gaat terwijl jij lekker door de stad fietst: hij geeft je eerst een geluidssignaal om vast duidelijk te maken dat je te hard rijdt. Het staat je vrij om die melding te negeren, maar de fiets zal dan zelf afremmen als je te hard blijft gaan om zo de gepaste snelheid te bereiken. Veilig Verkeer Nederland twijfelt nog wel aan die piepjes: tegen EditieNL stelt het dat die piepjes ook erg kunnen afleiden. Het denkt ook dat je misschien wat ‘lui’ wordt in snel reageren, omdat je ervan uitgaan dat je fiets het wel voor je oplost. Of je bent je niet bewust dat je fiets gaat afremmen en schrikt daarvan.
De Universiteit Twente is de fiets nog aan het doorontwikkelen, dus wie weet wordt daar iets voor opgelost. Daarnaast wil het graag dat de fiets ook kan reageren op het verkeer eromheen. Het wordt zo dus steeds meer een auto, die dankzij allerlei handige snufjes op den duur zelfs bijna zelfrijdend wordt.
Zelfrijdende fiets?
Nu heb je op de fiets altijd nog je evenwicht dat je moet houden, dus dat zal altijd wel actiever rijden blijven dan de auto, maar dit soort nieuwe snufjes kunnen fietsen wel veiliger maken. Plus, hoe slim die fiets moet worden, is ook maar de vraag, net als wat hij dan moet gaan kosten. Je wil immers in een land waarin fietsendiefstal de orde van de dag is geen fiets voor de deur hebben die bijna net zoveel kost als de auto.
Lees meer over elektrische fietsen.