©Geely

Chinese plug-in hybride claimt bereik van ruim 2100 kilometer
Hybrides zijn niet zo milieuvriendelijk als volledig elektrische auto's, maar door ze zuiniger te maken scheelt het alsnog fors vergeleken met pure brandstof-auto's. Het Chinese Geely claimt nu een bereik van 2100 kilometer.
Geely is misschien een onbekende naam in het westen, maar het is geen kleine speler. Sinds 2010 is Volvo bijvoorbeeld al eigendom van Geely, en ook Zeekr en Lynn & Co en Polestar horen bij Geely. In China heeft het bedrijf nu onder zijn eigen merk de nieuwe Galaxy A7 EM-i onthuld, een middelgrote plug-in hybride-sedan die volgens Geely een bereik van 2100 kilometer heeft.
Dat enorme bereik dankt de auto aan de combinatie van een relatief grote batterij voor zo'n type hybride en een zeer laag brandstofverbruik. Er komen twee varianten van de Galaxy A7 EM-i: eentje met 55 en eentje met 120 kilometer elektrisch bereik. Een AI-systeem moet ervoor zorgen dat de levensduur van de batterij 15 procent hoger is dan voorheen het geval zou zijn.
Behoorlijk zuinig
Verder is de 1,5-liter brandstofmotor van de Galaxy A7 EM-i behoorlijk zuinig: tot 2,49 liter benzine per 100 kilometer. Bij veel pure brandstofauto's van zo'n formaat ligt dat al snel boven de 5 liter per 100 kilometer. Juich echter niet te vroeg: volgens onze autotester Rutger moet je zo'n plug-in hybride in de praktijk zo veel vaker laden dan een volledig elektrisch model, dat veel mensen het maar laten zitten. Rijden doet de auto toch wel op brandstof, maar dan wel minder zuinig dan wanneer de elektromotoren meedoen.
De wagen heeft een uiterlijk dat in lijn is met de huidige trends: een dichte motorkap met een lichtstrip er horizontaal voor, zoals bijvoorbeeld ook de vernieuwde Tesla Model Y heeft, met aan de achterkant een vergelijkbaar achterlicht. De auto meet 4,9 meter lang, is 1,9 meter breed en 1,49 meter hoog.
De Geely Galaxy A7 EM-i verschijnt in het derde kwartaal van dit jaar in China, voor een verwachte lokale prijs van tussen de 100.000 en 130.000 yuan. Dat is tussen de 12.000 en 15.600 euro. Mocht Geely de wagen ooit in Europa willen uitbrengen, zou die hier waarschijnlijk fors duurder zijn. Chinese bedrijven pakken in hun thuisland een zeer kleine marge op auto's wegens de grote concurrentie, bovendien komen er nog belastingen en ee een EU-heffing op geïmporteerde Chinese auto's. Zo kost de Chinese BYD Dolphin, in Nederland wel te koop voor dik 35.000 euro, in China slechts 12,947 euro.
Geely-merk Lynk & Co onthulde eerder dit jaar een plug-in hybride met een elektrisch bereik tot maar liefst 200 kilometer, die wel in sowieso in Nederland op de markt komt.
Meer autonieuws en mis niets met onze Bright-app.