©Kia

Dit automerk komt met een eigen streamingdienst voor tijdens het laden
Doomscrollen terwijl je auto oplaadt of iedereen eindelijk is ingestapt, is straks verleden tijd. Tenminste, als het aan Kia ligt. De autofabrikant lanceert namelijk een geïntegreerd entertainmentplatform waarmee je van je EV een rijdende thuisbios maakt – als je stilstaat, natuurlijk.
Kia heeft een nieuwe manier aangekondigd om tijd te doden terwijl je auto wordt opgeladen. Met optionele Entertainment-pakketten tover je het infotainmentscherm van je Kia om tot een scherm voor series, karaoke of kindervideo’s. Dat heeft het automerk laten weten in een persbericht. De dienst werkt op het bestaande webOS-platform van LG – precies, van je slimme tv – en is straks beschikbaar in de Kia EV3 en later ook in onder meer de Sportage, EV4 en EV5.
Van Netflix tot Baby Shark
De eerste versie van Kia’s entertainmentdienst biedt al een verrassend breed aanbod. Zo kun je video’s streamen via Netflix, Disney+, YouTube en LG Channels. Ook zijn er nieuwsapps (zoals Haystack), karaoke met Stingray, games via Play.Works en kindvriendelijke content zoals Baby Shark World for Kids. En voor de meer kunstzinnig aangelegde chauffeur is er zelfs een app met beeldende kunst: Vasari.
Voor de muziekfans onder ons is er ook goed nieuws: Kia zegt dat je lossless audio kunt streamen via aangesloten muziekdiensten, al is nog niet duidelijk welke dat precies zijn. Voor sommige apps heb je trouwens wel een los abonnement nodig. Maar goed, wie dat al gewend is op de smartphone, zal zich daar niet aan storen. Overigens hangt de geluidskwaliteit natuurlijk ook nog af van je speakers in je auto.
Drie smaken, ook met wifi
Het platform wordt aangeboden in drie abonnementsvormen: Entertainment Standard, Entertainment Plus en Entertainment Plus WIFI. Zoals je waarschijnlijk al kunt raden, is wifi alleen inbegrepen bij het duurste pakket. De abonnementen zijn zowel maandelijks als jaarlijks af te sluiten. Wat elke variant precies biedt, moet nog blijken, maar ga er maar van uit dat hogere abonnementsvormen toegang geven tot extra content en betere kwaliteit.
Meer dan alleen schermtijd
Hoewel het voorlopig nog afwachten is hoe intuïtief en soepel alles in de praktijk zal werken, is het idee achter Kia’s dienst wel slim: de auto gebruiken als een sociaal alternatief voor je smartphone. Het is niet alleen leuk in je eentje, maar brengt mensen ook weer iets dichterbij elkaar. Ideaal voor wie regelmatig bij een laadpaal staat, op schoolpleinbezoek is of gewoon even wil wachten zonder te moeten toegeven aan de verleiding van TikTok.
Het is overigens niet ondenkbaar dat andere autofabrikanten vergelijkbare stappen zullen zetten in de nabije toekomst. Met een dashboard dat steeds meer op een tablet begint te lijken, ligt het dan ook letterlijk en figuurlijk voor de hand dat streaming, gaming en zelfs mogelijk creatieve functies straks een plek krijgen in je auto. Zolang je maar niet rijdt, natuurlijk.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.