©Tesla

©Tesla

Tesla zet zich schrap: elektrische vrachtwagen komt naar Europa

PRAAT MEE!

Hij wordt maar amper gespot in de VS: Tesla’s eigen vrachtwagen. Toch maakt het bedrijf van Elon Musk zich klaar om de Tesla Semi te introduceren op de Europese markt.

Het aanstellen van Usuf Schermo als hoofd marktontwikkeling voor de Tesla Semi in Europa, is de eerste stap van Musk richting de verkoop van de vrachtwagen binnen de Europese grenzen. Hij studeerde aan de Technische Universiteit van Berlijn en heeft in Duitsland de nodige ervaring met het in de markt zetten van elektrische trucks. Zo was hij als hoofd sales verbonden aan Volta Trucks, een inmiddels failliet Duits bedrijf dat een elektrische 16 tons truck maakte voor bezorging in steden. Daarna werkte hij in soortgelijke functies bij verschillende Duitse bedrijven.

Op zijn LinkedIn-pagina maakte Schermo de stap naar Tesla bekend. Het bedrijf zal het aantal mensen in Europa vermoedelijk verder uit gaan breiden om de sales in goede banen te leiden. Tesla gaat in Europa de strijd aan met Mercedes-Benz, MAN en Volvo. De relatief jonge markt wordt momenteel gedomineerd door Volvo’s elektrische FH Electric, met naar schatting zo’n drieduizend trucks die rijden in Europa. Aangezien de eerste Tesla Semi’s eind dit jaar pas van de productieband rollen in de VS, is de verwachting dat Europa pas eind volgend jaar kennismaakt met de vrachtwagen van Tesla.

Uitstel op uitstel voor Musk

De Tesla Semi werd in 2017 aangekondigd in de VS, maar sindsdien volgde uitstel op uitstel. In 2022 werd een “productieversie” onthuld, maar die werd slechts in kleine hoeveelheden gebouwd. Momenteel rijdt een handvol Amerikaanse klanten rond met een Tesla Semi. In januari 2023 maakte Tesla bekend dat de Gigfactory in Nevada productie op grotere schaal op zich zou nemen, maar ook dat plan werd tot eind dit jaar uitgesteld. De productie moet wel direct fors opgevoerd worden tot meer dan 50.000 trucks per jaar.

De vrachtwagen gaat niet meer dan 10,5 ton wegen in Europa heeft twee uitvoeringen: een van maximaal 9000 kilogram met een actieradius van 500 kilometer en een uitvoering van uiterlijk 10.500 kilogram met een actieradius van 800 kilometer. Het bedrijf wil de vrachtwagen in ieder geval gaan bouwen in de Duitse Gigafactory in Berlijn. Daar wordt momenteel alleen de Model Y gebouw, die helaas voor Tesla slecht wordt verkocht door heel Europa.

Meer Tesla-nieuws en mis niets met onze Bright-app.