©Volkswagen

©Volkswagen

Dit is de autonome ID. Buzz van MOIA – en wij reden er al mee

PRAAT MEE!

Volkswagen-dochter MOIA heeft gisteravond de productieversie van de autonome ID. Buzz onthuld, die vanaf 2026 zonder bestuurder de weg op mag in Europa en de VS. Het is niet zomaar een busje, maar een compleet zelfrijdend mobiliteitssysteem. En wij mochten er gisteren al in rijden.

MOIA presenteerde in Hamburg de ID. Buzz AD (Autonomous Driving): een autonome versie van het elektrische busje van Volkswagen, speciaal ontwikkeld voor gedeelde mobiliteitsdiensten. Hij zal dus niet in de showroom staan naast de reguliere bus, maar verkocht worden aan partijen als Waymo en wellicht de NS, Qbuzz, Arriva of andere vervoerders.

Maar het gaat om meer dan alleen het voertuig. MOIA levert een kant-en-klare oplossing, inclusief een compleet softwareplatform en alle tools voor het opzetten en beheren van autonome wagenparken en ride-hailing-services. Kort door de bocht: als je een bedrijf wil starten waarmee mensen met een app jouw busjes kunnen laten komen om ze rond te rijden, dan heeft MOIA alles voor je in huis. Als je Uber-chauffeur worden, maar dan dat je niet zelf achter het stuur hoeft.

Het platform – dat samenwerkt met het autonome rijsysteem van Mobileye – regelt alles: van realtime vlootbeheer en noodsituaties tot boekingen via apps. Ook de ondersteuning van vervoersbedrijven is geregeld: MOIA biedt trainingen, simulaties en operationele begeleiding om de zelfrijdende dienst veilig en efficiënt te laten draaien.

Volledig gecertificeerd zonder chauffeur

De ID. Buzz AD is toegerust met 27 sensoren (13 camera’s, 9 LiDAR’s en 5 radars) en heeft een 360-graden overzicht van zijn omgeving. Het voertuig wordt klaargestoomd voor volledige certificering voor autonoom rijden zonder chauffeur (SAE Level 4) in zowel Europa als de VS. Dat betekent dat hij in gebieden waar gedetailleerde kaarten op straatniveau zijn, mag rijden. Volgens de woordvoerder van MOIA is de dekking nu al heel groot, omdat bestaande Volkswagens van particulieren al data leveren voor deze gedetailleerde kaarten.

Met het turnkey-model wil MOIA mobiliteitsaanbieders – van steden tot commerciële partijen – in staat stellen om hun eigen autonome shuttlediensten snel op te zetten. Het bedrijf ziet daarbij ook kansen voor gebieden waar vervoer nu schaars is, zoals buitenwijken en landelijke regio’s.

Hamburg wordt de startstad

Hamburg wordt vanaf 2026 de eerste stad waar MOIA zijn autonome dienst grootschalig gaat inzetten. Daarna volgt verdere uitrol in Europa en de VS. Volgens Volkswagen-CEO Oliver Blume is dit een cruciale stap om koploper te worden in de snelgroeiende markt voor autonome mobiliteit.

Zelf ervaren: hoe rijdt de autonome ID. Buzz?

Wij kregen al de kans om in Hamburg mee te rijden met de autonome ID. Buzz AD. Tot onze teleurstelling zat er iemand op de chauffeursstoel om te monitoren. Dat is een interne afspraak die ze bij MOIA hebben nu de testfase nog niet afgerond is. Maar de chauffeur hoefde niet in te grijpen tijdens onze rit en zal vanaf volgend jaar dus ander werk moeten gaan zoeken. Bijna de hele rit voelde alsof er een ervaren chauffeur achter het stuur zat.

In een situatie met een fietser aan de rechterkant van de weg en verkeer van de andere kant, merkte je dat de auto wat aan het zoeken was naar de beste oplossing. Maar gevaarlijk werd het niet. Ook toen we werden afgesneden door een BMW (puur toeval), reageerde de bus gecontroleerd en zonder een virtuele middelvinger op te steken. Volgens één van de testers die al lange tijd met de bus rijdt, is de rij-ervaring enorm gegroeid de afgelopen maanden. De busjes komen steeds meer onverwachte verkeerssituaties tegen en delen onderling hoe daar het beste op te reageren.

Onze video over de autonoom rijdende ID.Buzz is onderweg. Houd onze site en ons Youtube kanaal in de gaten.

Meer nieuws over zelfrijdende auto's en mis niets met onze Bright-app.