©Bright

©Bright
#spon

EV-mythe ontrafeld: ‘Batterij van elektrische auto razendsnel onbruikbaar'

Update: 25 juni om 16:25
14Reacties

In Utrecht worden op dit moment op grote schaal elektrische auto’s ingezet als buurtbatterij om het elektriciteitsnet te ontlasten. Maar is dat niet heel slecht voor een batterij om zo vaak te laden en te ontladen?

De serie En Door!, over de staat van de elektrische auto anno nu, maken we in samenwerking met de maker van de Auto van het Jaar 2024 en 2025: Renault.

Op dit moment zijn er vijftig elektrische Renault 5’s beschikbaar in Utrecht via autodeelplatform MyWheels. Als deze auto’s niet verhuurd zijn, staan ze aan een eigen laadpaal. Bijzonder aan deze paal van WeDriveSolar is dat de aangesloten e-auto niet alleen kan laden, maar ook ontladen. Zo heeft de netbeheerder in elke wijk toegang tot een aanzienlijk batterijpakket om capaciteit vandaan te halen én kan elke Renault op het meest voordelige moment energie laden óf terug leveren.  

Mythe: accupakket kan het niet aan 

Maar is zo'n EV-batterij eigenlijk wel geschikt voor zo’n zware taak? Daar bestaat een hardnekkige mythe over: een accupakket van een elektrische auto zou bij zo’n intensief gebruik zeer snel aan capaciteit verliezen. In de YouTube-reacties zien we dat deze mythe vaak in stand wordt gehouden, ondanks overweldigend tegenbewijs.  

Feiten en cijfers 

Moderne EV-batterijen gaan juist verrassend lang mee. Renaults eigen data toont aan dat meer dan 99 procent van de Renault ZOE-batterijen, inclusief de eerste generatie uit 2012, na 10 jaar nog steeds minstens 70 procent van hun oorspronkelijke capaciteit behoudt.  

Ook deed batterij-onderzoeksbureau Recurrent een studie op basis van echte gebruikersdata van 15.000 elektrische auto’s met als conclusie: de meeste EV’s verliezen slechts zo’n 1 tot 2 procent capaciteit per jaar. En slechts 1,5 procent van al die batterijpakketten is ooit vervangen. 

© Bright

Twee Renault 5’s aan de V2G-laadpaal 

Verlengde garanties  

Veel automakers, waaronder Renault, geven inmiddels standaard 8 jaar of 160.000 km garantie op hun batterijen, omdat ze weten dat ze meestal veel langer meegaan. Auto’s die de mogelijkheid bieden om te ontladen aan een laadpaal (V2G of V2L) krijgen dezelfde garanties. In Frankrijk is het al mogelijk om met de recente elektrische Renaults thuis gebruik te maken van V2G en ook daar zijn geen noemenswaardige batterij-issues bekend. 

WeDriveSolar-oprichter Robin Berg is er van overtuigd dat de opstelling in Utrecht geen schade aan de batterijen toebrengt, ook omdat het batterijniveau per accupakket tussen de 20 en 80 procent wordt gehouden, wat minder schade toebrengt. “Het zou me zelfs niet verbazen dat het juist een positieve invloed heeft op de levensduur van de batterij”, aldus Berg.  

Second life  

En zelfs na EV-gebruik kunnen batterijen nog jaren mee in second life-toepassingen, zoals thuisbatterijen of netopslag. Renault heeft sinds 2020 de ReFactory in de Franse gemeente Flins opgezet, waarbij niet alleen batterijen gerepareerd of gerecycled worden, maar over de breedte wordt gekeken hoe auto’s meer circulair kunnen worden.