©Unsplash

©Unsplash

YouTube gaat deze irritante reclames nog irritanter maken en pakt adblockers aan

PRAAT MEE!
Redacteur

YouTube is op het gebied van advertenties bezig met een aantal wijzigingen. Terwijl het de strijd tegen adblockers opschroeft, komt het videoplatform ook nog eens met langere advertenties die gebruikers niet over kunnen slaan.

Op dit moment zijn er advertenties op YouTube die gebruikers niet over kunnen slaan. Adverteerders kunnen dit soort reclame inzetten, maar hadden tot dusver alleen de keuze om deze maximaal 15 seconden lang te maken. In de nieuwe betaversie van het platform komt daar verandering in en kan dit soort reclame maar liefst 30 seconden duren. 

Dat was overigens al mogelijk op de tv-app van YouTube, maar het is de bedoeling dat gebruikers van de app of website hier ook mee te maken gaan krijgen. Of dat een goed idee is weten adverteerders zelf overigens ook nog niet. Sommige hebben al laten weten dat dit zomaar eens de druppel kan zijn voor gebruikers. 

YouTube neemt nieuwe maatregelen tegen adblockers 

Naast het plan om met langere advertenties te komen die niet zijn over te slaan, gaat YouTube ook de manier waarop mensen die vermijden aanpakken. Begin dit jaar doken al verhalen op van gebruikers waarbij video’s op het platform traag opstartten of begonnen te bufferen wanneer ze een adblocker gebruikten. 

Hoewel er destijds werd verwezen naar een probleem, keert datzelfde probleem in iets andere vorm terug. Ditmaal gaat het gepaard met een pop-up waarin wordt gelinkt naar de ondersteuningspagina van YouTube. Daar is te lezen dat het gebruik van advertentieblokkers invloed heeft op videoweergave en dat het gebruik zonder extensies de ervaring kan verbeteren. 

Lees meer over YouTube en mis niets met de Bright-app.