©Chalmers/Unsplash

Nep-motorgeluid elektrische auto's veel moeilijker vast te stellen door voetgangers
Elektrische auto's maken een geluidje als ze langzaam rijden zodat voetvangers en fietsers ze toch kunnen horen, bij gebrek aan een draaiende motor. Maar dat modernere gezoem blijkt wel veel moeilijker te lokaliseren dan een ouderwetse motor.
In zowel Europa, China, Japan en de Verenigde Staten moeten EV's en hybrides een kunstmatig waarschuwingsgeluid maken wanneer ze met lage snelheden rijden. In Europa ligt deze drempel onder de 20 km/u, in de andere landen soms wat hoger. De reden is dat sneller rijdende auto's vaak wel hoorbaar zijn, door luchtverplaatsing, het geluid van de banden en dat van de elektromotoren. Maar langzaam rijdende EV's zijn fluisterstil, dus levensgevaarlijk voor wie ze niet hoort aankomen – zeker omdat dat gebrek aan geluid voor chauffeurs misschien niet opvalt.
Vandaar dus dat waarschuwingsgeluid, waarbij de eis is: het moet detecteerbaar zijn. Er zijn alleen geen eisen over de lokaliseerbaarheid van het geluid: in hoeverre je als voetganger zelfs onbewust hoort waar het vandaan komt. Dat blijkt uit onderzoek van de Zweedse Chalmers University of Technology. En het wordt helemaal moeilijk als er meer dan één EV in de buurt is, iets waar het straatbeeld natuurlijk rap naartoe gaat.
Het onderzoek testte hoe goed mensen de richting konden identificeren van drie veelvoorkomende soorten signalen die worden geproduceerd door elektrische en hybride auto's. Alle drie waren aanzienlijk moeilijker te vinden dan de traditionele geluiden van een benzinemotor. In één test konden de meeste mensen niet eens zien of ze een, twee of meer auto's hoorden - of waar het geluid vandaan kwam.
Wel te horen, maar waar vandaan?
“De eisen die aan autofabrikanten worden gesteld, hebben betrekking op detectie, of detecteerbaarheid, niet op het lokaliseren van de geluidsrichting of het aantal betrokken voertuigen. Maar als je je bijvoorbeeld een supermarktparkeerplaats voorstelt, is het niet ondenkbaar dat verschillende vergelijkbare automodellen met hetzelfde signaalgeluid tegelijkertijd en in verschillende richtingen zullen bewegen”, zegt Leon Müller, een promovendus aan de afdeling Architectuur van Chalmers en Civiele Techniek.
De geluiden van een ouderwetse motor zijn zoveel makkelijker te plaatsen omdat ze bestaan uit ritmische geluiden in hoog tempo over een breed geluidsspectrum. De geluiden van EV's zijn vaak veel simpeler en soms haast rustgevend. "Natuurlijk verwelkomen we als akoestici het feit dat elektrische auto's aanzienlijk stiller zijn dan verbrandingsmotoren, maar het is belangrijk om een balans te vinden", aldus Müller.
Het onderzoek wordt nu verder voortgezet, maar eigenlijk is al duidelijk dat er iets moet gebeuren aan de signalen, zeker nu het aantal elektrische auto's alleen maar toeneemt.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.