©Freepik

WhatsApp krijgt in de EU dit jaar toch nog geen reclames
WhatsApp kondigde deze week aan voor het eerst reclames te gaan tonen in zijn apps, maar in de EU blijft dat ons nog tot volgend jaar bespaard. Europese privacyregels moeten eerst nog goed uitgezocht worden.
Dat zegt de Ierse Data Protection Commission tegen Politico. Dat is de privacywaakhond van het land waar WhatsApp-moederbedrijf Meta zijn hoofdkantoor heeft, en daarom het eerste aanspreekpunt als er privacyzorgen zijn. Die zorgen zijn er ook rondom de reclames in WhatsApp, waardoor de Ierse commissie eerst samen met Meta en de andere Europese privacy-toezichthouders in gesprek gaat.
Daarom komen er pas in 2026 reclames in WhatsApp. Eerst moet nog worden uitgezocht of het tonen van de advertenties, deels op basis van gegevens van WhatsApp-gebruikers, wel voldoet aan de strenge Europese eisen voor privacy. Ook heet WhatsApp door zijn populariteit en vele gebruikers een uitzonderingspositie als zogenoemde poortwachter, waardoor er allerlei aanvullende eisen en plichten voor WhatsApp zijn.
De komende maanden uitgerold
Voor de rest van de wereld zullen de reclames wel al de komende maanden uitgerold worden in WhatsApp. Ze worden dan alleen getoond in het Status-tab en in het Kanalen-overzicht van de berichtendienst. Gebruikers die hun WhatsApp-account hebben gekoppeld aan hun andere Meta-accounts zoals Facebook en Instagram, krijgen op basis van die gegevens gepersonaliseerde reclames te zien.
De gepersonaliseerde reclames van Meta liggen in de EU al langer onder een vergrootglas. Meta stelt dat zulke reclames de enige winstgevende manier zijn om zijn diensten gratis te runnen, omdat niet-gepersonaliseerde reclames veel minder geld zouden opbrengen. Een alternatief met een duur betaald abonnement is volgens de Europese Commissie niet voldoende. De vaak succesvolle privacy-voorvechter noyb heeft ook alweer zijn zorgen geuit over het gebruik van persoonlijke data voor reclames. De instantie wijst erop dat WhatsApp voorheen voor 1 euro per jaar zonder reclame was te gebruiken, maar toen werd overgenomen door Meta dat daarmee zijn 'social media-monopolie heeft verstevigd'.
Meer WhatsApp-nieuws en mis niets met onze Bright-app.