©Unsplash

EV opladen vaak duurder dan verwacht — en dat ligt niet aan de stroomprijs
Als je een benzineauto rijdt, is het simpel: je ziet de prijs bij de pomp, tankt en betaalt precies wat je verwacht. Bij elektrisch laden blijkt het echter nog niet altijd transparant te zijn. Het komt namelijk regelmatig voor dat de daadwerkelijke laadkosten niet overeenkomen met de vooraf getoonde prijzen.
Dat blijkt uit de nieuwste Benchmark Prijstransparantie van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Daaruit komt naar voren dat aanbieders er vaak niet in slagen om de weergegeven laadprijzen ook daadwerkelijk in rekening te brengen. Het gevolg: als EV-rijder betaal je in de praktijk geregeld meer dan je vooraf had verwacht.
Dat dit gebeurt is al vervelend genoeg, maar vooral de frequentie is schrikbarend: bij de helft van alle facturen klopt de uiteindelijke prijs niet met de vooraf aangegeven prijs.
Elektrische auto opladen leidt tot onaangename verrassingen
Die verschillen zijn soms klein, maar volgens de Vereniging Elektrische Rijders (VER) zijn er ook gevallen waarin laden tientallen centen per kWh duurder uitviel dan verwacht. Extra frustrerend: in één op de vijf gevallen was er vooraf überhaupt helemaal geen prijsinformatie beschikbaar. Laden doe je dan dus letterlijk op goed geluk.
Daarnaast valt op dat facturen vaak onduidelijk zijn opgebouwd. Zo blijkt de vooraf gecommuniceerde prijs niet altijd de volledige prijs: soms komen er achteraf nog extra prijscomponenten bij die niet eerder vermeld waren. Gevolg? Je denkt goedkoop te laden, maar krijgt achteraf een factuur met een ondoorzichtige prijsopbouw die je niet zag aankomen.
Wat is de oplossing?
De logische oplossing is helder: aanbieders moeten verplicht worden om hun laadprijzen volledig en duidelijk te communiceren. Nu weet je als EV-rijder vaak niet waar je aan toe bent. VER-directeur Marina van Helvoort is daar duidelijk over: “De maat is voor ons vol. De sector moet in beweging komen en het Rijk moet ingrijpen.”
Volgens de VER is goede prijstransparantie namelijk cruciaal om mensen te motiveren de overstap naar elektrisch rijden te maken. “Dit remt de transitie naar duurzame mobiliteit af, terwijl snelheid juist nu cruciaal is,” aldus Van Helvoort.
Kun je als EV-rijder nu al wat doen?
Zolang de sector en de overheid nog geen actie ondernemen, ben je als EV-rijder voorlopig zelf aan zet. Hang dus niet zomaar een willekeurige stekker in je auto, maar check altijd de aangegeven prijs en de kleine lettertjes over bijkomende kosten, zoals een starttarief of roamingtoeslag.
Wil je écht geen risico lopen? Laad je auto dan zoveel mogelijk thuis op. Dat is meestal goedkoper en je voorkomt onaangename verrassingen.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.