Columbia Pictures

Columbia Pictures

Deze bioscoopfilm is geschoten met 20 iPhones

PRAAT MEE!
Redacteur

Films worden vaak geschoten met peperdure camera’s voor het beste resultaat. Maar als je juist een heel ander effect wil creëren, dan schiet je je film toch gewoon met 20 iPhone 15 Pro Max-toestellen? Regisseur Danny Boyle deed het en het eindresultaat is nu te zien: 28 Years Later.

We hadden 28 Days Later in 2003, waarin de toen nog vrij onbekende Cillian Murphy een man speelt die wordt geconfronteerd met een gigantische zombie-uitbraak. Het leverde iconisch beeld op van een uitgestorven Londen, mede dankzij de ambitieuze regisseur Danny Boyle die aan het roer stond. De twee hadden eerder samengewerkt aan Trainspotting. Boyle heeft uiteindelijk Slumdog Millionaire gemaakt en 127 Hours, terwijl Cillian Murphy wereldberoemd werd door onder andere Peaky Blinders en Oppenheimer.

Danny Boyle

Nu keert het duo terug voor 28 Years later. Het speelt zich niet 28 jaar na de release van de eerste film af, maar 28 jaar na de uitbraak die we zien ontvouwen in de eerste film. In Wired vertelt de Britse regisseur waarom hij ervoor koos om zoveel iPhones te gebruiken om de nieuwe prent te filmen. De film speelt zich af in het Verenigd Koninkrijk, dat inmiddels is overgenomen door de natuur. Om het allemaal goed te kunnen filmen besloot de regisseur iPhoned te gebruiken: met die kleine toestellen ben je veel mobieler. In de eerste film gebruikte hij al kleine Canon-camera’s, maar nu gaat hij nog kleiner. “Zo konden we bewegen zonder gigantische hoeveelheden materiaal te hoeven meeslepen. We filmden het in Northumbria, wat er hetzelfde uitziet als hoe het er 1.000 jaar geleden uitzag. We konden zo snel en makkelijk bewegen dat we de natuur minimaal hebben aangetast.”

28 Years Later

Soms moesten de iPhones even anders worden ingesteld, want hoe vriendelijk het voor de gebruiker is dat de telefoon automatisch scherpstelt, dat is niet ideaal als je zelf wil bepalen hoe iets in beeld komt. “Drama gaat juist niet om het volgen van het felste licht of grootste object. Dat is waar het verhaal zich ontvouwt.” Dat was een kleine uitdaging bij iets waar Boyle verder heel tevreden over was: de resolutie van 4K, 60 frames per seconde; het gaf hem een mogelijkheid om zowel de schoonheid van de natuur als de gorigheid van het geweld vast te leggen. En Cillian Murphy? Die komt in de film alleen voorbij als zombie. 28 Years Later is nu in de bioscoop te zien.