Unsplash

De muziekindustrie heeft een nieuw wapen tegen AI-muziek
In het Engels zeg je ‘If you can’t beat them, join them’: Als je ze niet kunt verslaan, kun je maar beter meedoen. De muziekindustrie lijkt dat te hebben besloten, nu het ziet dat het hek van de dam is als het om met AI gegenereerde muziek gaat.
Het begon allemaal al veel eerder, maar in 2023 ging het balletje echt rollen toen er online een track verscheen die klonk als de Canadese rapper/zanger Drake, terwijl hij de muziek niet had gemaakt. Heart on my Sleeve werd miljoenen keren gestreamd, waarbij veel mensen dachten dat ze naar Drake luisterden: toen de waarheid aan het licht kwam was dat even schrikken: is AI al zo goed in het nabootsen van door mensen gemaakte muziek?
AI-muziek
Dat het antwoord een volmondig ‘ja’ is, dat moge duidelijk zijn. In de jaren die volgden zagen we hoe Spotify de AI-muziek probeerde tegen te houden, hoe de Grammy’s met statements moesten komen over waarom het ene nummer dat met AI werd gemaakt wel mocht en het andere niet, en tekenden verschillende artiesten brandbrieven om maar duidelijk te maken dat AI niet welkom was. AI is er nu echter en dat is onomkeerbaar geworden. Reden voor de muziekindustrie om ook een andere aanpak te kiezen: meedoen.
Niet dat Drake straks al zijn muziek door AI-Drake laat zingen, maar de muziekbizz bekijkt wel hoe het geld kan verdienen aan tracks die met kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. Er wordt software gemaakt die kan zien waar de muziek vandaan komt: een beetje zoals je ook kunt traceren waar sommige voedingsmiddelen hun oorsprong vinden. Er zitten detectiesystemen in de platforms waar nummers worden geüpload, de database voor muziekrechten, de algoritmes en meer. Het idee is dat er daarmee kan worden gekeken welke reis een nummer maakt door het muzieksysteem.
TraceID-systeem
YouTube en Deezer hebben eigen systemen om ‘synthetische’ audio te herkennen, terwijl er ook veel startups zijn die helpen met de muziek een soort tag meegeven zodra het gemaakt is, zoals Vermillio en Musical AI. Vermillio kan daarnaast nummers onderverdelen in alleen de melodie, de toon van de stem en de patronen van de uitspraak, zodat de mensen met rechten over die stem kunnen aantonen dat iemand wordt nagedaan door AI. Niet om het offline te halen, maar om licenties toe te passen. Met het bijbehorende TraceID-systeem zouden licenties voor AI-muziek naar 10 miljard euro kunnen stijgen dit jaar.
Andere startups werken ook aan dit soort detectiesystemen. “Attributie moet niet beginnen wanneer het nummer klaar is, maar wanneer het model begint te leren. We proberen creatieve invloed te kwantificeren, niet alleen kopieën op te sporen,” aldus Musical AI. In een wereld waarin ongeveer 20 procent van de nieuwe uploads op Deezer met AI zijn gemaakt, is het goed dat er meer detectie op komt. Het zal alleen nog wel even duren voor het echt een inkomstenstroom wordt voor de originele artiesten.
Lees meer over muziek en abonneer je op de Bright-nieuwsbrief.