©Bright

©Bright

Duurtest Lancia Ypsilon: verrassend rationele 'Italiaan'

PRAAT MEE!

Onze autotester Rutger rijdt deze maand in de elektrische Lancia Ypsilon. Deze week moeten we het hebben over het uiterlijk. En of je hem daarvoor moet kiezen boven zijn broers van Opel en Peugeot.

Vorige week zag ik een groene Citroën DS rijden. Ik had de neiging om te zwaaien en mijn duim op te steken. Want dat is een auto die zelfs 70 jaar na zijn introductie nog fris oogt. Iets dat super zeldzaam is.

Onze Lancia Ypsilon valt niet in die categorie. Over smaak valt niet te twisten, maar over dit statement ook niet. Waar de Citroën DS een totaal eigen vorm heeft en op een ander idee gebaseerd lijkt te zijn van wat een auto kan zijn, is de Ypsilon een auto waarvan alle hardpoints al vastlagen. De Opel Corsa en de Peugeot 208 die dezelfde basis hebben, hebben ook dezelfde vorm deuren, dezelfde plek voor de laadaansluiting, elektrische motor en het accupakket. Zie de auto en profile en je zou je kunnen vergissen en denken dat je naar een 208 kijkt.

De vraag is dus niet of dit een designklassieker is, maar of je hem zou kiezen in plaats van andere elektrische auto’s op hetzelfde platform.

Laten we de Lancia Ypsilon Electric eens naast zijn technische broertjes zetten: de Peugeot e-208 en de Opel Corsa Electric. Ze staan alle drie op hetzelfde platform, hebben dezelfde motor met 156 pk en hetzelfde accupakket van 51 kWh. Maar er zijn duidelijke verschillen in prijs, uitrusting en uitstraling.

Standaarduitrusting

De Lancia Ypsilon Electric wordt in Nederland standaard verrassend compleet geleverd. Zo krijg je altijd een digitaal instrumentenpaneel, 10,25 inch infotainmentscherm, draadloos Apple CarPlay en Android Auto, adaptive cruise control, 18 inch velgen en een redelijk chic interieur met stoffen bekleding en subtiele koperkleurige accenten. Maar de magie van velours bekleding, daar moet je voor bijbetalen.

De Peugeot e-208 is standaard net wat kariger: je krijgt daar een kleiner schermpje achter het stuur, cruise control in plaats van adaptive, 16 inch velgen en stoffen bekleding die wat eenvoudiger aanvoelt. Voor vergelijkbare luxe moet je al snel richting de duurdere GT-uitvoering.

De Opel Corsa Electric zit daar een beetje tussenin. Hij heeft een iets kleinere standaarduitrusting dan de Ypsilon, maar biedt meestal wel al zaken als LED-koplampen en een redelijk infotainmentscherm. Adaptive cruise control is daar echter pas in de hogere uitvoeringen beschikbaar.

Prijs

Als je hem vergelijkt met de concurrenten met dezelfde accu, dan krijg je dit vergelijk.
Op het moment van schrijven is de Lancia Ypsilon Electric in Nederland verkrijgbaar vanaf €33.700.
De Peugeot e-208 begint bij €39.170.
De Opel Corsa Electric start bij €37.999.
Van de Peugeot en de Opel zijn ook nog versies met de kleinere 50 kWh-accu te krijgen, maar zelfs die zijn nog duurder dan de Lancia met de nieuwe accu.

De Ypsilon is dus niet alleen de voordeligste, maar heeft ook meteen de meest complete basisuitrusting.

Interieur: chic of basic?

De Peugeot e-208 heeft het sportiefste interieur van het trio. Met zijn kleine stuur en digitale cockpit voelt het allemaal strak, maar ook wat krap. De materialen zijn oké, maar niet bijzonder.

De Opel Corsa is vooral functioneel. Het interieur doet degelijk aan, maar is wat saai. Veel zwart plastic en weinig flair.

De Lancia Ypsilon weet hier punten te scoren. Het interieur voelt verrassend warm en knus aan, met mooie stoffen bekleding, koperkleurige accenten en net iets meer aandacht voor detail. Het is niet premium, nog steeds wel wat krap, maar het voelt wél als iets speciaals in deze prijsklasse.

Conclusie

Kiezen voor de Ypsilon is geen keuze voor een designklassieker, maar misschien wel de rationeelste optie van het stel. Je krijgt de meeste luxe voor de laagste prijs, en het interieur weet je net wat meer te verleiden dan bij zijn broertjes.

Als je jezelf dus de vraag stelt: waar krijg ik de meeste auto voor mijn geld? Dan zou het zomaar kunnen dat je, net als ik, met de Lancia Ypsilon eindigt.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.