Duurtest Skoda Elroq: de conclusie

Duurtest Skoda Elroq: de conclusie

PRAAT MEE!

Onze autotester Rutger testte deze maand de Skoda Elroq 85. Een auto die als warme broodjes over de toonbank gaat in Nederland. Deze week nemen we afscheid.

Deze maand hadden we twee duurtesters voor de deur. Naast deze Skoda Elroq stond er ook een Lancia Ypsilon. Je zou denken dat ik alle ritten in de duurdere en luxere Skoda zou hebben gedaan, maar dat was zeker niet het geval. De Skoda is een bijzonder competente auto, maar mist het fun gevoel van de kleinere Lancia.

Het zegt iets over ons als Nederlanders dat we massaal gaan voor auto’s als de Kia EV3 en deze Skoda Elroq. Auto’s die op papier alles hebben wat je nodig zou kunnen hebben, voor een redelijke prijs. De passie spat er niet vanaf, de rijervaring is met name comfortabel en ik moet volmondig toegeven dat ook ik er voor gevallen ben.

Lange afstandskanon

Vorige week reden we met de Skoda Elroq 85 naar Hamburg om daar de video te kunnen maken over de zelfrijdende ID.Buzz. 3,5 uur op de snelweg. Als we zouden willen, kon het zonder tussenstop. Maar ik wilde wel even avondeten rond 18:00, dus toen hebben we hem even aan de laadpaal gezet. Rijbereik was dus op geen enkel moment een probleem. Ook niet toen we met 150 km/u op de cruise control weer terug reden.

De zelfrijdende systemen moeten we het wel even over hebben. De lane assist heeft zoveel bevestiging van me nodig, dat ik er een beetje kriegel van werd. Elke 30 seconden moest ik tegensturen. Niet erg op een bochtige weg, maar op een rechte snelweg is het volstrekt tegennatuurlijk. Na de zoveelste waarschuwing heb ik die maar uitgezet. Jammer, want bijvoorbeeld in die Kia EV3 werkt dat juist prima.

Slimme extraatjes

De paraplu in de deur en de ijskrabber heb ik niet nodig gehad en ik weet ook niet of daar zoveel toegevoegde waarde in zit, maar de achterbak is echt een feestje. De kabel kan onder de hoedenplank in een netje. Of in een soort hangmat. De hoedenplank zelf kan ook een etage lager geplaatst, zodat je er dingen op kan zetten. En dan heb ik nog niet eens alle opties. Er is zelfs een mat verkrijgbaar waar je een soort kratje van kunt vouwen. Mijn inner-Nederlander krijst hysterisch het Wilhelmus.

Daarmee wordt het lastig kiezen tussen Neerlands twee favoriete elektrische auto’s van het moment. De EV3 oogt moderner, de Elroq vind ik mooier. De Kia heeft betere rijhulpsystemen, de Skoda een fraaier interieur. Wat het vooral lastig maakt is dat de auto’s zo verschillen in de kale variant en de meest aangeklede variant. Ik maak me zelf er makkelijk van af denk ik: met beide auto’s kun je niet echt een verkeerde keuze maken als Excelsheet-autokoper.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.