©MOIA

Waarom Tesla’s Robotaxi niet naar Europa komt – en waarom dat logisch is
Zelfrijdende taxi’s rijden in Austin al. Maar waarom horen we hier in Europa vooral over de ID.Buzz van MOIA en nauwelijks over Tesla’s robotaxi’s? Tesla-fans zijn ervan overtuigd: Full Self-Driving werkt zonder dure LiDAR, is goedkoper, schaalbaarder en binnenkort overal beschikbaar. Toch zie je in Europa geen Tesla’s zonder bestuurder rondrijden – en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren. In dit artikel leggen we uit waarom Tesla’s aanpak in Amerika mag, maar in Europa simpelweg niet toegestaan is.
Op onze recente video over MOIA’s zelfrijdende ID. Buzz kregen we verschillende reacties van Tesla-fans die zich afvroegen waarom we niets zeiden over de ‘robotaxi’ van Tesla, die inmiddels in Austin (Texas) rondrijdt. Een van de reacties:
“Tesla’s FSD werkt zonder LiDAR, is veel goedkoper en schaalbaarder. Waarom wordt dat niet genoemd?”
Dat is een begrijpelijke vraag, maar het antwoord is simpel: De technologie die Tesla nu in Austin inzet, mag voorlopig nergens in Europa de weg op. Laten we het stap voor stap uitleggen.
Autonoom rijden: hoe zit het ook alweer?
Zelfrijdende technologie wordt internationaal ingedeeld in zes niveaus (0 t/m 5), die door SAE zijn vastgelegd:
• Level 0-2: Assistentie. Denk aan adaptieve cruise control en rijstrookassistentie. De bestuurder is altijd verantwoordelijk.
• Level 3: De auto kan in bepaalde omstandigheden zelf rijden. De bestuurder mag tijdelijk afgeleid zijn, maar moet kunnen ingrijpen als het systeem daarom vraagt.
• Level 4: Volledig autonoom in afgebakende gebieden of situaties. De auto mag zelf beslissen en heeft geen bestuurder meer nodig.
• Level 5: Volledig autonoom, altijd en overal. Bestuurder is compleet overbodig.
Tesla’s Full Self-Driving (FSD) systeem, ook als het straks robotaxi’s in Austin aanstuurt, zit praktisch nog op Level 2. Ook Tesla zelf noemt het ‘Level 2 met geavanceerde functies’. In Amerika is er echter ruimte in de regelgeving om pilots als ‘robotaxi’ te bestempelen en te testen, zonder dat het echt Level 4 hoeft te zijn. In Europa ligt dat anders.
Waarom Tesla’s systeem (nog) niet naar Europa komt
De Europese regelgeving is veel strenger.
• Level 4 mag in Europa alleen als het systeem voldoet aan UN-ECE richtlijn 157. Die schrijft voor dat het systeem niet alleen veilig moet zijn onder normale omstandigheden, maar ook bij slechte weersituaties, slecht zicht en onverwachte wegomstandigheden.
• Cruciaal: Europa eist redundantie in de sensoren. Dus: meerdere manieren om de omgeving waar te nemen, waaronder LiDAR en/of radar. Alleen camera’s zijn onvoldoende.
Tesla’s aanpak is gebaseerd op ‘vision only’: acht camera’s, zonder LiDAR en (deels) zonder radar. Dat is in Europa juridisch simpelweg niet toegestaan voor autonoom rijden boven Level 2. Amerikaanse regelgeving is op dit moment veel soepeler en decentraler geregeld. Verschillende staten (zoals Texas) mogen hun eigen regels stellen. Daardoor kunnen bedrijven daar sneller testen en uitrollen zonder aan de strengste internationale normen te voldoen. Dat is een keuze, maar die heeft wel risico’s.
Maar camera’s zijn toch genoeg?
Dat is een veelgehoorde stelling in de comments: “Bestuurders rijden toch ook zonder LiDAR? Waarom zou een zelfrijdende auto het dan nodig hebben?”
Het verschil:
• Mensen gebruiken niet alleen hun ogen, maar ook jaren rijervaring, inschattingsvermogen en kunnen risico’s begrijpen en accepteren.
• Een zelfrijdend systeem zonder LiDAR moet elke situatie perfect interpreteren met beperkte visuele data. Dat is technisch mogelijk, maar vergt enorme hoeveelheden trainingsdata, foutcorrectie en AI-capaciteit.
LiDAR voegt daar een ‘second opinion’ aan toe: een directe 3D-scan van de omgeving. In Europa wordt dat als noodzakelijk gezien voor veiligheid. Tesla’s strategie is goedkoper en schaalbaarder, maar voldoet niet aan de Europese eisen.
Bovendien: Tesla gebruikt wel degelijk kaarten, ook al claimen sommigen dat het systeem zonder kan. Tesla’s kaarten zijn minder gedetailleerd dan de HD-maps die LiDAR-systemen vaak gebruiken, maar helemaal zonder kaarten werkt het niet. Zeker niet in gebieden waar de auto nooit eerder is geweest.
Waarom dit belangrijk is voor Europa
De keuze van Tesla is interessant en mogelijk schaalbaar in sommige staten in de VS. Maar Europa kiest voor een route die veiligheid vooropstelt.
MOIA’s ID.Buzz-robotaxi’s in Hamburg, die gebruik maken van het Mobileye-systeem, voldoen wél aan de Europese regels. Ze combineren camera’s, radar, en LiDAR en mogen dus straks echt zonder bestuurder de weg op. Tesla’s FSD is voorlopig niet toegestaan als ‘zelfrijdend’ in Europa en lijkt dat – met hun huidige sensorstrategie – ook niet snel te worden.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.