©Unsplash

AI op LinkedIn flopt maar de topman ziet de reden over het hoofd
Steeds meer bedrijven proberen AI toe te voegen aan hun diensten. Zo ook LinkedIn. Helaas blijkt dat voor dit platform voorlopig nog geen groot succes. Volgens CEO Ryan Roslansky is er een duidelijke reden waarom, maar hij lijkt daarbij een voor de hand liggende verklaring over het hoofd te zien.
In een gesprek met Bloomberg vertelde Roslansky dat de AI-functies van LinkedIn “niet zo populair zijn als ik verwacht had.” Binnen het professionele netwerk kun je met de ingebouwde AI bijvoorbeeld delen van je cv invullen of posts schrijven.
Roslansky denkt te weten waarom veel gebruikers de AI-functies links laten liggen. Volgens hem durven mensen het simpelweg niet aan om hun online cv met behulp van AI vorm te geven. Ze zouden bang zijn dat een profiel dat overduidelijk met AI is gemaakt, hun kansen op de arbeidsmarkt juist verkleint.
AI gebruiken voor je LinkedIn
Volgens Roslansky is de drempel om AI te gebruiken op andere kanalen minder hoog: “Als je wordt bekritiseerd op X of TikTok, is dat één ding, maar als je wordt bekritiseerd op LinkedIn, heeft dat echt invloed op je mogelijkheden om economische kansen voor jezelf te creëren.”
Die angst voor reputatieschade klinkt plausibel, maar er speelt waarschijnlijk nog iets mee: de kwaliteit van de AI zelf. Op X en LinkedIn klagen gebruikers dat de AI-output vaak generiek, onpersoonlijk en soms feitelijk onjuist is. Er zijn genoeg andere AI-tools die dat inmiddels stukken beter kunnen, en die waarschijnlijk wél door LinkedIn-gebruikers worden ingezet.
Het lijkt er dus eerder op dat LinkedIn-gebruikers helemaal niet bang zijn om AI te gebruiken, maar simpelweg niet tevreden zijn over de AI van LinkedIn zelf.
Niet zo goed, én niet zo toegankelijk
Wil je de AI-functies van LinkedIn toch eens uitproberen? Houd er dan rekening mee dat je een Premium-abonnement nodig hebt én dat de dienst alleen in het Engels werkt. Als Nederlandse gebruiker kun je vaak beter ChatGPT, Claude of een andere AI-assistent gebruiken om je profiel een upgrade te geven. De kans is groot dat je daarmee een beter resultaat boekt.
Lees meer nieuws over LinkedIn en mis niets met onze Bright-app.