©Bright

Kabinet repareert BPM-blunder voor E-motor: net op tijd of te laat?
Goed nieuws voor wie elektrisch motorrijden overweegt: de absurde belastingverhoging die de e-motor de nek dreigde om te draaien, is van tafel. In plaats van duizenden euro’s extra betaal je vanaf nu een vast bedrag van € 200 BPM. Een zucht van verlichting voor de branche, maar het zwabberende beleid heeft littekens achtergelaten in een markt die juist stabiliteit nodig heeft.
Per 1 januari van dit jaar verdween de jarenlange BPM-vrijstelling (aanschafbelasting) voor elektrische motorfietsen. In de nieuwe plannen zou een e-motor op dezelfde manier belast worden als een benzinemodel: met 19,4% van de catalogusprijs. Een desastreuze fout van de overheid, die de toch al dure elektrische tweewielers onverkoopbaar dreigde te maken. Na stevig lobbywerk van onder andere de RAI Vereniging is die blunder nu hersteld. Met terugwerkende kracht geldt een vaste BPM van € 200. En dat is geen overbodige luxe.
Van € 3000 naar € 200
Om te begrijpen hoe groot de impact is, pakken we de rekenmachine erbij. Neem de BMW CE 04, een futuristisch ogende en, zoals ik eerder in een test concludeerde, "bijzonder bruikbare elektrische motor" voor in en rond de stad. Deze kost nieuw €15850. Volgens de geschrapte regel zou daar nog eens €3075 aan BPM bovenop komen. Een bedrag dat de motor in een heel andere categorie plaatst. Met de nieuwe regeling is dat slechts €200. Een direct voordeel van bijna €2900. Dat maakt het verschil tussen 'niet interessant' en 'een serieuze optie'.
Oplossing voor de volle stad
Waarom is die stimulans zo belangrijk? Omdat de elektrische motor geen speeltje voor tech-liefhebbers is, maar een serieuze oplossing voor onze dichtslibbende steden. Ze zijn stil, stoten lokaal niets uit en nemen, belangrijker nog, veel minder ruimte in dan een auto. Voor het woon-werkverkeer, waar de meeste autoritten plaatsvinden, is een e-motor vaak de perfecte uitkomst.
Modellen als de genoemde BMW CE 04 of de speelsere CE 02 zijn hier het schoolvoorbeeld van. Zoals we eerder over de CE 02 schreven: "Voor een woon-werktraject dat grotendeels op stedelijke wegen plaatsvindt, is het een speelse en stijlvolle manier om van A naar B te komen." Je bent vliegensvlug weg bij het stoplicht en filtert soepel door het verkeer. Precies wat je nodig hebt.
Littekens van het beleid
Toch is het te vroeg om te juichen. Het afgelopen jaar van onzekerheid heeft diepe sporen nagelaten. Een prille markt, die je kunt vergelijken met de markt voor elektrische auto's in 2016, heeft vooral behoefte aan vertrouwen en een duidelijke lijn van de overheid.
Dat vertrouwen kreeg een flinke deuk. Het zorgde voor een schokgolf in de sector. Zo kwam de Italiaanse fabrikant Energica, bouwer van absolute high-end e-motoren, eind 2024 in zwaar weer terecht en moest een liquidatieproces in. Dat soort berichten geeft importeurs en dealers, die tienduizenden euro's moeten investeren in voorraad en expertise, koudwatervrees. De 'reparatie' van de BPM is dus welkom, maar aan de late kant.
De volgende stap
Deze vaste BPM van € 200 is een goede basis. Maar zoals de RAI Vereniging terecht aangeeft, is er structureel beleid nodig. De markt moet de kans krijgen om volwassen te worden. Nu heb je betaalbare, capabele woon-werkmotoren. De volgende stap is om ook de 'alleskunners' een kans te geven.
Na mijn weekend met de Energica Experia noemde ik het "de meest volwassen elektrische motor", met een serieus bereik en de mogelijkheid tot snelladen. Een machine waarop je een toertocht of zelfs een vakantie kunt doen. Maar met een prijskaartje van bijna € 30.000 is dat zonder steun in de rug een lastig verhaal. Om die markt volwassen te krijgen en de ontwikkeling te versnellen, moet de vraag een beetje geholpen worden.
De boodschap aan de politiek is dan ook helder: mooi, deze reparatie. Maar zie het niet als eindstation. Geef de elektrische motor een vaste, logische plek in het mobiliteitsbeleid. Alleen dan kan deze stille revolutie echt zijn potentieel waarmaken.
Lees meer over EV's en mis niets met de Bright-app.