©Warner Bros.

©Warner Bros.

Wat krijgen we nou: Apple promoot F1-film met pushmeldingen op iPhone

PRAAT MEE!
Redacteur

Apple heeft een opvallende nieuwe manier gevonden om zijn F1-film te promoten. Het Amerikaanse bedrijf heeft bepaalde iPhone-gebruikers met de Wallet-app een pushbericht gestuurd om ze naar de bioscoop te krijgen. Tja, en daar is niet iedereen even blij mee.

Dinsdagmiddag kregen sommige iPhone-gebruikers een opvallende melding van de Wallet-app. Apple gebruikte zijn applicatie om zijn nieuwe F1-film, die nu in de bioscoop draait, nog eens te promoten. Het bericht: je krijgt nu tien dollar korting op twee kaartjes voor de F1-film via Fandango. 

Hoewel de bedoeling vanuit Apple misschien goed kan zijn, pusht het op deze manier gewoon reclame naar smartphones die gemiddeld meer dan duizend euro kosten. Iets dat gebruikers, net als in 2014 met het U2-debacle, tegen het verkeerde been kan schoppen. 

iPhone-gebruikers niet blij met Apple-actie

Dat doet het Amerikaanse bedrijf overigens ook, want online laten gebruikers hun onvrede blijken. Zo wordt er op platformen als Reddit en X gerefereerd aan het feit dat consumenten absoluut niet zitten te wachten op reclame. “Ik hou van het leven in de toekomst waar de fabrikant van mijn telefoon een film maakt en me vervolgens reclame stuurt via mijn portemonnee”, luidt een van de reacties

Het doet veel mensen online ook een beetje denken aan het U2-debacle uit 2014. Apple besloot om het album Songs of Innocence zonder toestemming in ieders iTunes-bibliotheek te zetten. Destijds regende het al klachten over digitale inbreuk. 

De promotie lijkt nu voornamelijk in de Verenigde Staten voor te komen, maar of Apple van plan is dit wereldwijd te gaan doen is op dit moment nog niet bekend. 

Lees meer over Apple en mis niets met de Bright-app.