©Bright

©Bright
#spon

EV-mythe ontrafeld: 'Een elektrische auto is totaal niet duurzaam'

8Reacties

Het is een veelgehoord kritiekpunt op de elektrische auto: een EV zou helemaal niet duurzamer zijn, want het maken van die accu’s is super vervuilend. Maar hoe zit het echt? Laten we naar de feiten kijken.

De serie En Door!, over de staat van de elektrische auto anno nu, maken we in samenwerking met de maker van de Auto van het Jaar 2024 en 2025: Renault.

Het is waar: de productie van een elektrische auto, en dan vooral van de batterij, kost meer energie en zorgt voor meer CO₂-uitstoot dan bij de productie van een brandstofauto. Maar duurzaamheid draait om de hele levenscyclus: van productie tot gebruik. Dat noemen we een Well-to-Wheel analyse, oftewel een methode om de totale milieueffecten van een brandstof of energiebron te beoordelen. Vanaf de winning van de grondstof (de 'well') tot het gebruik ervan in een voertuig (het 'wheel'). 

Zo’n 60 procent minder CO₂   

Volgens een studie (pdf) van de Europese Commissie uit 2020 stoot een gemiddelde EV in Europa over zijn hele levensduur tussen de 55% en 65% minder CO₂ uit dan een vergelijkbare benzineauto, zelfs als de elektriciteit deels uit fossiele bronnen komt. 

En een uitgebreid rapport van Transport & Environment (2022) toont aan dat een elektrische auto gemiddeld vanaf 30.000 kilometer al duurzamer is dan een brandstofauto. Rijd je dus een paar jaar elektrisch, dan is de EV per saldo veel schoner. 

Het wordt al snel nóg duurzamer 

Neem je ook de recycle-mogelijkheden van een auto mee, dan gaat het om een Life Cycle Assessment. Volgens een studie van de International Council on Clean Transportation uit 2021 stoot een gemiddelde middenklasse elektrische auto in Europa 66 tot 69% minder CO₂ uit, als je alles meeneemt inclusief recycling.  

En in Nederland? Hier is de stroommix relatief schoon, met veel wind- en zonne-energie. Daardoor wordt de CO₂-voorsprong van een EV nog groter. Dit gaat dus alleen over de voordelen als je kijkt naar CO₂-uitstoot. Andere voordelen zijn de lagere fijnstof- en stikstofuitstoot in steden. 

Zo gaat het verder 

Maar er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Zo probeert Renault bij de productie van de elektrische auto’s de toeleveringsketen zo dichtbij mogelijk te houden. Twee derde van de spullen die nodig zijn om een auto te maken, komt binnen een straal van 300 kilometer van de fabriek vandaan.  

© Bright 

Nieuwe Renaults verlaten de fabriek in Douai

Ook gebruikt Renault steeds meer gerecycled materiaal in de auto’s, zoals in de bekleding. Daarnaast houdt Renault tijdens de bouw al rekening met hoe de onderdelen in de toekomst weer goed gerecycled kunnen worden, door bijvoorbeeld zo weinig mogelijk lijm te gebruiken. Zo bestaat 23 procent van het interieur van een nieuwe Renault 5 uit gerecyclede materialen en is de Renault 5 als geheel voor 85 procent recyclebaar.  

Terug naar de mythe: ja, de accu heeft een milieu-impact en de productie van een EV kost meer CO₂ dan een brandstofauto, maar over de hele levensduur is een EV veel duurzamer. En die voorsprong wordt elk jaar groter.