©Alipay+ & Meizu

Betalen met een knikje of kopstoot? Deze slimme bril maakt het mogelijk
Slimme brillen zien we regelmatig voorbijkomen. Maar écht handige toepassingen? Die zijn zeldzaam. Alipay+ en Meizu proberen daar verandering in te brengen met hun nieuwe AR Smart Glasses, door de focus te leggen op iets dat wél praktisch is: contactloos betalen.
Betalen is dankzij smartphones en smartwatches al behoorlijk makkelijk. Even je telefoon of pols voor de terminal houden en klaar. Maar wat als je zonder telefoon op pad wil? Of gewoon een keer een analoog horloge draagt? En wat als zelfs dat armgebaar je (bijvoorbeeld door een beperking) te veel moeite kost?
Dan hebben ze in Azië goed nieuws voor je. Betaalgigant Alipay+ en techbedrijf Meizu hebben samen een slimme bril ontwikkeld die niet alleen augmented reality laat zien, maar ook fungeert als digitale portemonnee. Volgens beide bedrijven is dit dé functie om de smartglass eindelijk mainstream te maken.
Slimme bril laat je betalen met een knikje
De bril ondersteunt meerdere manieren van betalen, waarvan ‘naar iets kijken’ de meest futuristische is. Je richt je blik op een QR-code, de bril herkent deze, en vraagt of je wil betalen. Bevestigen doe je met je stem of een knikje. Makkelijker wordt het niet.
Daarnaast is er ook de optie om ‘ouderwets’ te betalen via NFC. Daarvoor kun je de bril afzetten en deze tegen de lezer houden. Je kan echter ook het pinapparaat een liefdevolle kopstoot geven. Optie twee zal tot meer vreemde blikken leiden, maar behoort dus wel gewoon tot de mogelijkheden.
Het werkt! (maar hier nog niet)
De eerste betalingen zijn inmiddels succesvol uitgevoerd in Hongkong. Hoe veilig het systeem precies is, moet nog blijken. Meizu en Alipay+ zeggen dat ze gebruikmaken van technieken als voiceprint-authenticatie en AI-gestuurde intentieherkenning. Klinkt indrukwekkend en zou er dus voor moeten zorgen dat je voortaan met een gerust hart zonder smartphone van huis kan.
Voorlopig is deze technologie alleen beschikbaar in China. Alipay+ heeft wel laten weten dat ze de functie later in 2025 willen uitrollen naar hun internationale partners. Wat dat voor ons betekent is nog onbekend.
Lees meer nieuws over augmented reality en mis niets met onze Bright-app.