©Seabound

©Seabound

Briljante CO₂-slurper maakt enorm vervuilende sector in één klap 78% groener

PRAAT MEE!

Als we het klimaat nog enigszins willen redden, moeten we onze CO₂-uitstoot drastisch verlagen. Elke kleine bijdrage helpt, maar écht verschil maken we pas als we de grote vervuilers aanpakken, zoals de scheepvaart. Dankzij een slimme startup lijkt dat nu ineens een stuk haalbaarder.

Bijna 3 procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot komt van de internationale scheepvaart. Dat klinkt misschien bescheiden, maar het maakt deze sector wel tot een van de grootste vervuilers. De Londense startup Seabound bedacht daarom een slim en verrassend eenvoudig systeem dat CO₂ niet alleen afvangt, maar ook direct toepasbaar is op bestaande schepen.

Verandering op gang brengen is niet eenvoudig, zeker niet als het geld kost. Daarom is het zo belangrijk dat nieuwe systemen makkelijk toepasbaar zijn. Daarin is Seabound in ieder geval geslaagd. Hun doorbraak past in een container en kan dus gemakkelijk geplaatst worden. Er zijn geen dure aanpassingen of tijdrovende handelingen nodig om het in te zetten.

Van CO₂ naar bouwstoffen

Het systeem zelf kun je het beste zien als een soort stofzuiger. De uitlaatgassen van het schip worden door een container geleid die gevuld is met korrels snelkalk. Die reageren met de CO₂ en zwaveldeeltjes in de uitlaatgassen, en zetten deze om in vaste kalksteen. En dat zou in theorie weer hergebruikt kunnen worden in de bouwsector. win-win dus.

Briljante CO₂-slurper maakt scheepvaart in één klap 78% groener© SeaBound

Kleine korrels, groot effect

De testresultaten zijn daarnaast ook nog eens indrukwekkend: tot 78% minder CO₂ en 90% minder zwaveldioxide. Bovendien is het systeem modulair en schaalbaar, dus ook geschikt voor de grootste containerschepen. Dat maakt het niet alleen goed voor het milieu, maar ook aantrekkelijk voor rederijen die steeds strengere emissieregels moeten naleven.

Enthousiasme bij natuurliefhebbers én bedrijven

Niet gek dus dat Seabound onlangs $4 miljoen aan investeringen heeft opgehaald, waaronder van grote scheepvaartbedrijven. De eerste commerciële installaties kunnen daardoor nog dit jaar de zee op.

Briljante CO₂-slurper maakt enorm vervuilende sector in één klap 78% groener© Seabound

Eén container maakt een groot verschil

Seabound ziet zijn eigen oplossing echter niet als eindstation, maar als een overgangstechnologie: een manier om de uitstoot nú al flink te verlagen, terwijl de sector zoekt naar echt duurzame brandstoffen zoals waterstof. Tot die tijd kunnen vrachtschepen dus gewoon blijven varen, maar dan met een slimme container aan boord die de schade flink beperkt.

Lees meer over wetenschap en mis niets met de Bright-app.