
Google’s nieuwe AI app maakt online kleding kopen een stuk makkelijker
Online kleren kopen loopt nog weleens uit tot een grote teleurstelling. Dat ene shirt dat het model zo goed stond, blijkt jou te veranderen in een tent met beentjes eronder. Dat probleem gaat Google aanpakken met Doppl. Een nieuwe AI-app waarmee je digitaal kleding kunt passen.
Soortgelijke diensten bestaan al een tijdje, maar Google maakt het met Doppl nog makkelijker en vooral een stuk beter. Dankzij AI kun je namelijk elk kledingstuk dat je online tegenkomt passen. Het maakt niet uit of je iets vindt in een webwinkel, op social media of zelfs in een film of serie. Je kunt gewoon een screenshot uploaden om te zien hoe die outfit jou zou staan.
Het enige wat je vooraf even moet doen, is een full-body foto van jezelf maken. Al kun je ook gebruikmaken van een AI-model dat op jou lijkt. Vervolgens is het foto’s van kleding uploaden en Doppl doet de rest.
Google laat je kleding passen met AI
Ook in het resultaat doet Google iets nieuws: je krijgt niet alleen een stilstaand beeld van hoe de kleding jou staat, maar ook een korte video. Met behulp van AI wordt de kleding geanimeerd, zodat je kunt zien hoe iets valt of beweegt. Het is bijna alsof je echt in het pashokje staat.
Google heeft met Doppl dus een leuke nieuwe manier gevonden om AI praktisch te maken. De techgigant laat echter wel weten dat ze het vooral als experiment zien. Daarbij waarschuwen ze dus ook dat de resultaten niet altijd 100% kloppen. Op basis van een foto precies zien hoe een kledingstuk valt of past blijft voorlopig ook voor AI nog een lastige opgave.
Doppl helaas nog niet in Nederland
Ook met deze begrijpelijke disclaimer in het achterhoofd lijkt Doppl een interessante app om mee aan de slag te gaan. In Amerika is dat al mogelijk. Daar kunnen Android en iOS gebruikers de app gratis downloaden. Helaas is de app in de Nederlandse app-stores nog niet te vinden, en moeten wij dus nog gewoon naar de winkel om kleding te passen.
Lees meer over Google en mis niets met de Bright-app.