Unsplash

Chinese grafisch kunstenaars in protest tegen AI: ‘Het maakt alles middelmatig’
AI zou veel veranderen voor kantoorbanen, maar het is al langer duidelijk dat het juist creatieven kan raken. Chinese grafisch kunstenaars protesteren nu tegen AI, omdat het alles maar middelmatig zou maken.
Het is niet ongebruikelijk dat grafisch artiesten te horen krijgen dat een bedrijf toch maar gewoon voor AI kiest om zijn nieuwe logo of infographic te maken. Broodroof van de creativiteit, helemaal als je beseft dat veel AI ook is getraind op het werk van menselijke grafisch artiesten. Het ‘probleem’ ligt daarbij niet alleen aan de keuze voor AI, maar ook het feit dat niet alle mensen zo creatief denken. Ze zien bijvoorbeeld online een font of huisstijl die ze mooi vinden en willen daar als het ware een kopie van.
Grafisch artiest versus AI
Waar grafisch artiesten vroeger in zo’n stijl doken, om er een eigen, originele variant van te maken, daar gaat AI veel simpeler -en sneller- aan de slag: het kopieert praktisch de hele stijl van het font of de huisstjil. Het voordeel is dat het vaak te veel lijkt, waardoor er alsnog een grafisch artiest op wordt gezet om het werk van AI iets aan te passen, maar het nadeel is dat de waarde van artiesten erop achteruitgaat, zo stellen ze zelf. Hierdoor wordt er minder betaald aan artiesten en zullen die ook minder uitgebreid werk afleveren.
“Elk project heeft te maken met andere problemen, en ontwerpers zijn er om specifieke problemen op te lossen, niet om identieke beelden te creëren”, zegt zo’n grafisch artiest tegen The Verge. “Soms duurt het denkproces voor een project langer dan het daadwerkelijk creëren van de beelden.” AI kan dus wel simpel werk doen, maar ingewikkeldere taken niet. Beeldgeneratoren kunnen veel beelden creëren, maar dat is heel wat anders dan te begrijpen wat een advertentiecampagne nodig heeft om een visuele identiteit te creëren en er ook echt iets mee te verkopen.
Werklast van ontwerpers
“Er bestaat nu een aanzienlijke misvatting over de werklast van ontwerpers. Sommige klanten denken dat ze hun budget kunnen halveren omdat AI de efficiëntie moet hebben verbeterd. Maar deze perceptie is in strijd met waar ontwerpers het grootste deel van hun tijd aan besteden, wat niet noodzakelijkerwijs alleen het maken van afbeeldingen is."
Lees meer over kunstmatige intelligentie.