©Warner Bros.

Zoveel geld leverde de F1-film Apple in het eerste weekend op
Apple heeft met zijn F1-films een bioscoophit te pakken. De film, met Brad Pitt in de hoofdrol, heeft internationaal de bioscopen gedomineerd en was maar liefst goed voor een omzet van 144 miljoen dollar.
Het is zeker niet de eerste keer dat Apple een film in de bioscopen laat zien. Eerdere producties als Argylle en Fly me to the Moon verschenen ook al op het witte doek, maar bezorgde het Amerikaanse bedrijf geen succes.
Daarmee was de gok van de 300 miljoen dollar kostende F1-film groot, maar de eerste tekenen laten zien dat het de investering dubbel en dwars waard is. De film is internationaal een grote hit en haalde dus 144 miljoen dollar op, 55,6 miljoen dollar was afkomstig uit de Verenigde Staten.
F1-film Apple breekt records
Apple weet met F1 the Movie aardig wat records te breken. Zo raast de film bijvoorbeeld andere racetitels als Ford vs Ferrari en Rush voorbij. Tegelijkertijd is dit ook het beste openingsweekend voor Brad Pitt. Het huidige record stond op de naam van World War Z (2013) dat in het eerste weekend goed was voor een omzet van 112 miljoen dollar.
Dat heeft niet alleen te maken met de populariteit van de Formule 1, maar ook met de manier waarop de film is geschoten. Een groot deel van de racescènes werden tijdens daadwerkelijke Formule 1-races opgenomen, waarin Brad Pitt en Damson Idris in aangepaste F2-auto’s over het circuit vlogen.
Promotie schiet in het verkeerde keelgat
Hoewel de première van F1 the Movie een succesverhaal te noemen is, geldt dat zeker niet voor de manier waarop Apple de film promootte. Het Amerikaanse bedrijf besloot om korting voor kaartjes op de film te promoten op de iPhone. Aan de hand van de Wallet-app kregen gebruikers opeens een melding over de film.
Veel iPhone-gebruikers vonden het vooral vervelend dat ze reclame kregen op een smartphone van meer dan duizend euro. Wat ze daar precies van vonden lees je in dit artikel.
Lees meer over Apple en mis niets met de Bright-app.