©Toyota

©Toyota

Toyota maakt bZ4X duizenden euro's goedkoper – nu wél een slimme koop?

Last update 2 juli at 12:16
1Reacties

Toyota, de koning van de hybride, kwam wat laat op het elektrische feestje. En toen zijn eerste volledig elektrische SUV, de bZ4X, er eenmaal was, was hij aan de prijzige kant. Toyota lijkt geluisterd te hebben naar de kritiek, want het merk gooit nu duizenden euro’s van de prijs af. De bZ4X is er nu vanaf 39.995 euro. Een noodzakelijke correctie, want voorheen kreeg je bij de concurrentie simpelweg meer auto voor je geld. De grote vraag is dan ook: is dit genoeg om de bZ4X eindelijk écht op de kaart te zetten tegenover de gevestigde orde?

Voor de vanafprijs van net onder de 40 mille heb je de ‘Active Limited’-uitvoering. Die is al prima uitgerust. De ‘Active’-uitvoering van €42.995. heeft fijne extra’s als stuur- en stoelverwarming. Laten we die prijs dus als ons uitgangspunt nemen in de vergelijking met de concurrentie.

Een Bekend Verhaal

Hoe de auto zelf rijdt en aanvoelt? Omdat ik al uitgebreid heb gereden met zijn technologische tweelingbroer, de Subaru Solterra, is dat een bekend verhaal. De bZ4X is een oerdegelijk gebouwde en comfortabele auto. Hij stuurt prettig en de bouwkwaliteit voelt, zoals je van Toyota mag verwachten, top aan.

Het interieur blijft een kwestie van smaak. Je kijkt niet dóór je stuur naar de tellers, maar eroverheen. Het went, maar het is een eigenzinnige keuze. Gelukkig zijn een warmtepomp (essentieel voor een stabiel rijbereik in de winter) en adaptieve cruise control standaard op elke uitvoering. Dat is dan weer een sterk punt.

De Concurrentie

Voor zo'n 43 duizend euro kom je in het meest bevochten deel van de EV-markt terecht. Hoe verhoudt de bZ4X (71,4 kWh accu) zich tot de belangrijkste rivalen?

Met een wielbasis van 2,85 meter en een bagageruimte van 452 liter is de bZ4X ruim genoeg voor een gezin, maar hij is geen recordbreker. Een Skoda Enyaq (€48.000, 77 kWh) slikt met 585 liter aanzienlijk meer bagage. De Tesla Model Y (vanaf ca. €44.000, 60 kWh) is de onbetwiste koning met 854 liter achterin plus een 'frunk' voorin. De nieuwe Xpeng G6 (€43.000, 66 kWh) en de Hyundai Ioniq 5 (€51.000, 77 kWh) bieden met respectievelijk 571 en 527 liter ook meer kofferruimte. Conclusie: prima, maar niet de beste in zijn klas.

Rijbereik en Laadsnelheid

Toyota geeft voor de bZ4X een WLTP-bereik op van maximaal 512 kilometer. Dat is een nette waarde die vergelijkbaar is met de Ioniq 5 (507 km) en in de buurt komt van de duurdere Enyaq (560 km). De basis Model Y (455 km) en Xpeng G6 (435 km) bieden op papier iets minder, maar hebben duurdere Long Range-varianten.

Bij de snellader (DC) haalt de Toyota een piek van 150 kW. Acceptabel, maar hier wordt hij voorbijgestreefd. De Ioniq 5 en Xpeng G6, met hun geavanceerde 800V-architectuur, laden met respectievelijk 240 kW en 280 kW. Daarmee sta je aanzienlijk korter te wachten. De Model Y piekt rond de 170 kW en de Enyaq is met 135 kW iets trager dan de Toyota.

Prijs en Uitrusting

Dit is de troefkaart van de bZ4X. Voor €42.995 krijg je met de ‘Active’-uitvoering een extreem complete auto. Zaken als de 11 kW-lader, warmtepomp, uitgebreide veiligheidssystemen, stoel- en stuurverwarming en keyless entry zijn allemaal standaard. Bij veel concurrenten, met name de Europese, moet je voor een vergelijkbaar uitrustingsniveau al snel duizenden euro's aan optiepakketten stukslaan.

Conclusie

Is de Toyota bZ4X met zijn nieuwe prijs de beste elektrische SUV die je kunt kopen? Nee. Hij is niet de ruimste, niet de snelste met laden en heeft niet het grootste rijbereik. Maar door deze noodzakelijke prijscorrectie is het totaalpakket wél ineens verrassend concurrerend geworden.

Je krijgt een oerdegelijke, comfortabele en zeer compleet uitgeruste auto voor een scherpe prijs. Hij is nu de auto die hij bij zijn lancering had moeten zijn: een verstandige en veilige keuze voor wie niet per se de overtreffende trap in alles zoekt. Beter laat dan nooit.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.