©Lancia

©Lancia

Review Lancia Ypsilon HF: Leuk, maar rally-genoeg?

PRAAT MEE!

Lancia’s wederopstanding is een feit. Na jaren van stilte is het legendarische merk terug, en ze doen dat niet met een brave gezinsauto, maar met een elektrische hot hatch: de Ypsilon HF. Een auto die met zijn looks knipoogt naar de rally-iconen van weleer. De grote vraag is echter: is het meer dan een knipoog? Is deze auto ‘rally-genoeg’ om de harten te veroveren in een markt waar de concurrentie moordend is en zelfs zustermerk Peugeot binnenkort met een elektrische 208 GTI komt?

Op het legendarische testcircuit van Balocco, de plek waar Lancia zijn rally-legendes testte, wordt snel duidelijk waar de focus heeft gelegen. Het sterkste punt van de Ypsilon HF is zonder twijfel zijn grip in de bochten. Dankzij een mechanisch Torsen-sperdifferentieel trekt de auto zich met een bijna onnatuurlijke vasthoudendheid een bocht in, precies op het punt waar je verwacht dat een voorwielaandrijver begint te glijden. Je kunt hierdoor veel harder dan je gevoel je ingeeft. De 280 pk sterke elektromotor zorgt voor een vlotte acceleratie (0-100 km/u in 5,6 seconden), maar het voelt nooit echt explosief. Een Smart #1 Brabus voelt bijvoorbeeld veel intenser aan.

Helaas wordt de indrukwekkende grip niet volledig ondersteund door de rest van de rijervaring. De besturing is prima voor de openbare weg, maar mist de vlijmscherpe precisie van een Mini Cooper. En hoewel de Ypsilon is uitgerust met serieuze Alcon-remmen, voelt het pedaal wat vaag en afstandelijk aan. Het zijn kleine, maar voor een sportieve auto cruciale, kanttekeningen. Wel zit je uitstekend in de goede sportstoelen, met een fijn stuur voor je neus. 

De geloofwaardigheidskwestie

Lancia zet deze auto in de markt als de spirituele erfgenaam van zijn rally-verleden. Om die claim kracht bij te zetten, kondigen ze ook de Ypsilon Rally4 HF aan, een pure competitieauto. De verwarring is echter compleet als blijkt dat deze rallyauto wordt aangedreven door een 1.2 liter turbomotor op benzine. Als Lancia zelf niet genoeg in zijn elektrische topmodel gelooft om er de rallysport mee in te gaan, waarom zou de consument dat dan wel moeten doen? Het ondergraaft de geloofwaardigheid van hun elektrische verhaal.

De concurrentie is moordend

De Ypsilon HF betreedt een veld met sterke spelers: 

Model

Vermogen

Koppel

0-100

Accu

Range

Prijs

Lancia Ypsilon HF

280pk

345Nm

5,6 sec

51 kWh

370

€40.950

Abarth 600e Scorpionissima

280pk

345Nm

5,9 sec

51 kWh

321

€48.990

Mini Cooper SE (JCW)

258pk

350Nm

5,9 sec

48kWh

364

€43.990

Op papier biedt de Lancia het meeste vermogen voor de laagste prijs. Hij is goedkoper en sneller dan de Mini, en duizenden euro's voordeliger dan zijn technische neef, de Abarth 600e, met een vergelijkbare aandrijflijn. Opties op de Mini lopen enorm in de papieren. De Lancia is in de HF versie behoorlijk volledig uitgerust. 

Conclusie

De Lancia Ypsilon HF is een superleuke auto met een fantastische grip in bochten. Hij bewijst dat Lancia meer kan dan alleen een logo op een bestaand platform plakken. Toch is het geen volmaakte hot hatch; daarvoor mist de besturing scherpte en voelt het rempedaal te vaag. Het grootste obstakel is echter de concurrentie, niet alleen van gevestigde namen als Mini, maar ook vanuit eigen huis in de vorm van de Abarth en de aanstormende Peugeot 208 GTI. Gecombineerd met de dubieuze keuze om niet elektrisch te gaan rallyrijden, is het maar de vraag of de onmiskenbare kwaliteiten van deze auto genoeg zijn om Lancia weer écht op de kaart te zetten. Een moedige poging, maar de weg terug naar de top is nog lang. 

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.