©ANWB

©ANWB

Auto te water? Vergeet wat je dacht te weten: dit is wat er écht gebeurt

4Reacties

Een auto die in het water belandt, is de nachtmerrie van elke bestuurder. De meeste adviezen die je ooit hoorde, zijn gebaseerd op fabels en aannames. Wachten tot de auto volloopt? Levensgevaarlijk. Werken je elektrische ramen meteen niet meer? Onzin. De ANWB gooide voor eens en altijd twee auto's in het diepe – één elektrisch, één diesel – en de resultaten zijn even verrassend als levensreddend.

We kennen de scène uit de film: de auto zinkt, de held blijft ijzig kalm en wacht tot de cabine vol water is gelopen om dan de deur open te duwen. In de praktijk is dat een recept voor een enkeltje naar de bodem. Uit de uitgebreide test van de ANWB blijkt dat een auto er ruim drie minuten over doet om volledig te zinken. Tijd zat, zou je denken, maar dan ben je de laatste anderhalve minuut al kopje onder. De belangrijkste conclusie is dan ook glashelder: je moet er uit zodra dat kan. Elke seconde telt. 

Mythe: "Je elektronica is er direct geweest"

Een hardnekkig misverstand is dat het elektrische systeem van een moderne auto er bij de eerste druppel water mee ophoudt. Dat zou betekenen dat je je elektrische ramen en centrale deurvergrendeling niet meer kunt gebruiken. De test bewijst het tegendeel. Zelfs na tien minuten volledig onder water werkte het 12V-boordnet van zowel de oude Seat diesel als de moderne elektrische Citroën ëC4 nog feilloos. De ramen gleden open, de deuren ontgrendelden en de ruitenwissers zwaaiden vrolijk door.

Ook de angst voor de hoogspanningsaccu van een elektrische auto blijkt ongegrond. Er ontstond geen kortsluiting en er werden geen gevaarlijke temperatuurstijgingen gemeten. Een elektrische auto is onder water dus niet gevaarlijker dan een brandstofauto.

De échte, stille dreiging: Gelaagd glas

Waar zit het gevaar dan wel? Gek genoeg in een feature die wordt verkocht als luxe en veiligheid: gelaagd glas in de zijruiten. Dit 'dubbel glas' is fantastisch voor geluidsisolatie en inbraakpreventie, maar onder water is het een levensgevaarlijke valstrik. Uit de ANWB-test bleek wat experts al vreesden: het is onmogelijk om een gelaagde zijruit met een veiligheidshamer in te slaan. Waar gehard glas in een hoekje geraakt netjes in duizenden stukjes uiteenvalt, blijft een gelaagde ruit door de kunststoffolie tussen de glasplaten intact.

Het probleem is dat veel bestuurders, inclusief ikzelf tot voor kort, geen idee hebben welk type glas er in hun zijruiten zit. Het is cruciaal dat je weet waar je moet zijn: is je zijruit van gelaagd glas, dan is de achterruit (meestal van gehard glas) je enige uitweg via glasbreuk.

De toekomst is een ingebouwde ontsnappingsroute

De ANWB pleit er terecht voor dat autofabrikanten via een label duidelijk maken welk type glas ze gebruiken. Beter nog, ze zouden de ruitbediening voor gelaagde ruiten zo moeten ontwerpen dat deze gegarandeerd tien minuten werkt onder water, iets wat nu nog geen deel uitmaakt van de Euro NCAP-veiligheidstest.

Sommige fabrikanten denken al vooruit. Het nieuwe automerk Zeekr rust zijn modellen, zoals de 7X, uit met een ingebouwde 'window breaker'. Een fysieke knop in de deurpost die je kunt indrukken om de ruit te laten verbrijzelen. Een briljante, simpele oplossing die hopelijk snel navolging krijgt.

Conclusie: Kennis is je redding

De proef van de ANWB bewijst dat je een reële kans hebt om uit een zinkende auto te ontsnappen, mits je de fabels negeert en direct handelt. Raak niet in paniek, vertrouw op de techniek die het langer volhoudt dan je denkt, en ken de zwakke plekken van je eigen auto.

Zo red je jezelf – het stappenplan:

GORDEL LOS: Doe je gordel direct af. Lukt het niet? Gebruik het mesje op je veiligheidshamer.
RUIT OPEN/IN SLAAN: Open onmiddellijk je zijruit. De elektrische bediening werkt zeer waarschijnlijk nog. Weigert de knop? Sla dan met een veiligheidshamer een hoek van een geharde zijruit of de achterruit in.
ERUIT!: Verlaat de auto zo snel mogelijk. De eerste minuut is cruciaal. Help eerst jezelf, dan pas anderen.
Controleer dus vandaag nog welke ruiten jouw auto heeft. Die kennis kan, in het ergste geval, het verschil maken.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.