© Ridley

© Ridley

’s Werelds lichtste en meest efficiënte motor zit op deze e-bike

1Reacties

De motor en batterij kunnen best wat kilo’s toevoegen aan het gewicht van een e-bike. Voor veel situaties maakt dat niet veel uit: je wordt toch ondersteund, dus die zwaardere fiets krijg je ook wel vooruit. Maar als je alleen een motor wil gebruiken bij tegenwind of als je een helling opgaat, dan wil je liever niet al dat gewicht met je meeslepen. Ridley heeft daarom een elektrische gravelbike onthuld met de lichtste motor ter wereld.

Ridley had al de ASTR gravelbike, waarmee je op onverharde wegen kan rijden. De E-ASTR is zoals al uit de naam blijkt ongeveer dezelfde fiets, maar dan met een motortje. De motor in kwestie is de TQ HPR40, die volgens fabrikant TQ niet alleen de lichtste middenmotor op de markt is, maar ook de efficiëntste.

Net iets meer dan een kilo

De motor weegt slechts 1,17 kg en de 290 Wh-batterij die in het frame van de fiets zit weegt 1,46 kg. Als je het systeem met de veelgebruikte Bosch-motor uit de Active Line vergelijkt, wordt het verschil snel duidelijk: die motor weegt namelijk 2,9 kg en dan zit er nog niet eens de accu bij.

Er zit echter wel een prijs aan zo’n klein motortje: de motor ondersteunt met maar 200 watt, terwijl een elektrische fiets je met 250 watt mag ondersteunen volgens de Nederlandse regelgeving. Het koppel is met 40 Nm ook niet heel hoog, maar wel gelijk aan het koppel van de eerder genoemde Bosch Active Line-motor.

Geschikt voor wie zelf mee wil trappen

Naar alle waarschijnlijkheid is het voor de consument die dit product koopt, helemaal geen probleem dat er iets minder kracht in de motor zit. De fiets kan namelijk licht blijven, waardoor er ook niet veel kracht nodig is. En je koopt de fiets alleen als je zelf ook graag meetrapt en alleen af en toe wat ondersteuning wil. Daarvoor is het motortje dan weer perfect.

Dat je zelf mee moet trappen is ook te zien aan de accu, want die is maar 290 watt. Dat houdt het gewicht laag, maar je actieradius helaas ook als je de motor bijna al het werk laat doen. Je kan wel nog een extra batterij van 190 Wh als powerbank erbij kopen, die dan als een bidon op je fiets vastgemaakt kan worden.

© Ridley

Meer bereik door de bidonbatterij

Niet de eerste fiets met deze motor

Dit alles doet denken aan de recent geïntroduceerde Canyon Endurance:ONfly. Deze racefiets weegt minder dan tien kilo en gebruikt dezelfde motor, batterij en powerbank in de bidon.

Er zijn drie versies van de Ridley E-ASTR die oplopen in prijs. Voor 7199 euro kan je het ‘basismodel’ krijgen, de Apex XPLR AXS. Voor duizend euro meer kan je de Rival XPLR AXS kopen, die onder andere een wat betere aandrijflijn heeft. Het duurste is de GRX800 Di2 2x voor 8899 euro, die bijvoorbeeld een extra tandwiel aan de voorkant heeft en andere banden.

Met een configurator op de site van Ridley kan je de kleur en componenten van de fiets ook helemaal zelf kiezen. Ridley werkt ook samen met lokale dealers in Nederland, zodat je daar de fiets kan kopen.

Lees meer over e-bikes en blijf op de hoogte van het tech-nieuws met de Bright Nieuwsbrief.