©Bright

©Bright

EV-mythe ontrafeld: 'Elektrisch autorijden is te saai'

PRAAT MEE!

Het is een graag besproken gespreksonderwerp op kringverjaardagen: het is niks aan om in een elektrische auto te rijden. Vaak gevolgd door: 'Als we elektrisch willen rijden, gaan we wel naar de kermis!’ Maar klopt dit wel, is het moeilijker om je leuk van A naar B te verplaatsen met een elektrisch in plaats van een benzine-voertuig?

De serie En Door!, over de staat van de elektrische auto anno nu, maken we in samenwerking met de maker van de Auto van het Jaar 2024 en 2025: Renault.  

Er zou geen beleving zijn, geen emotie, geen plezier... Maar kijk je naar de cijfers, dan is het eerder andersom. 

Neem bijvoorbeeld de Renault Megane E-Tech Electric. Die levert tot 218 pk en 300 Nm koppel. Ter vergelijking: een benzinevariant in deze klasse, zoals de vorige generatie Megane met een 1.3 TCe-motor, had ongeveer 140 pk en 240 Nm koppel. 

Dat verschil merk je: de elektrische Megane sprint in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de benzineversie daar 9,5 seconden over doet. Dat is niet alleen leuk bij het stoplicht, maar ook handig bij een snelle inhaalactie op de snelweg. 

Directe koppel 

Dan is er nog een belangrijk verschil: het koppel (de kracht waarmee een auto kan versnellen) is bij een elektrische auto direct beschikbaar. Dus als je ‘gas’ geeft, schiet de auto direct weg. Bij een brandstof-auto duurt het langer voordat de motor op toeren komen. Ook verlies je tijd en snelheid doordat je moet schakelen, terwijl dit bij een EV niet hoeft.   

Daar komt bij dat elektrische auto’s van nature een laag zwaartepunt hebben, omdat de accu in de bodemplaat verwerkt zit. Dat voel je in de bochten en maakt een EV verrassend leuk om te rijden.

© Bright

Interieur Renault Megane E-Tech

‘Je mist het geluid’ 

Een andere reden waarom mensen elektrisch rijden saai zeggen te vinden, is het gebrek aan geluid. Daar zit natuurlijk wat in, aangezien een elektrische auto van nature nauwelijks geluid maakt en al het geluid via speakers moet worden toegevoegd. 

Klinkt logisch, maar wist je dat in Nederland de meeste auto’s worden verkocht met een drie- of viercilinder motor? Meer dan 80 procent van de nieuwe brandstof-auto’s heeft helemaal geen sportief geluid. Die hoor je eerder pruttelen dan brullen.   

Dus ja, een V12 klinkt geweldig, maar het geluid van een oververhitte 120 pk leasebak kunnen we missen.