©Freepik

©Freepik

Deze concurrent loopt steeds iets verder in op Netflix

1Reacties

De streamingmarkt komt weer in beweging door de opkomst van abonnementen met reclame. Netflix blijft de grootste dienst in Nederland, maar een concurrent blijft maar inlopen.

Netflix is net 51 procent marktaandeel nog steeds de grootste streamingdienst van Nederland. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van marktanalist Telecompaper. Vergeleken met een half jaar geleden is het marktaandeel onder alle Nederlandse huishoudens met een streaming-abonnement zelfs wat gestegen voor Netflix. Begin december stond het marktaandeel van de Amerikaanse streaming-gigant namelijk nog op 49 procent.

De grootste Netflix-concurrent in Nederland is nog steeds Videoland, dat verder inloopt. Videoland heeft nu een marktaandeel van 24 procent onder Nederlandse streaming-kijkers, vergeleken met 21 procent een halfjaar geleden. Disney+ groeide in dezelfde periode met maar één procentpunt tot een marktaandeel van 20 procent. Verder bestaat de top zes met populairste videostreamingdiensten uit Amazon Prime Video, HBO Max en Viaplay.

Videoland heeft de ambitie om binnen vijf jaar groter te worden dan Netflix, zei RTL-topman Sven Sauvé een jaar geleden. Inmiddels is RTL Nederland overgenomen door de Belgische uitgever DPG. Dat bedrijf noemde Videoland als één van de grote redenen van de overname. Het bedrijf wil met de lokale speler de strijd blijven aangaan met de rest van de aanbieders, die allemaal Amerikaans zijn.

Lager inkomens geven het meeste uit

Die marktaandelen verschoven de afgelopen tijd niet enorm maar zijn nu weer in beweging. Volgens Telecompaper is dat vooral te danken aan de opkomst van abonnementen met reclame en mogelijkheden tot meekijken. Door die tweede optie worden abonnementen duurder als je ze deelt met vrienden of familie, waardoor meer huishoudens een eigen abonnement afsluiten, bij Netflix of een concurrent.

Opvallend: volgens het onderzoek van Telecompaper hebben de lagere inkomensgroepen van Nederland gemiddeld het meeste over voor hun streamingdiensten. Die lagere inkomens gebruiken meerdere streamingdiensten voor gemiddeld 32,20 euro per maand. Sowieso worden streamingdiensten steeds meer gestapeld, vooral in de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar, waarvan 30 procent vier of meer abonnementen afneemt.

Ondertussen is het aantal huishoudens zonder traditionele tv-abonnementen licht gegroeid, ook weer vooral onder lagere inkomens, maar ook onder alleenstaanden en zelfs 68-plussers. Die daling is niet groot, want live televisie blijft volgens de marktonderzoeker voor veel abonnees de belangrijkste reden om hun tv-abonnement te behouden. Onder 68-plussers geldt dit zelfs voor 69 procent van de ondervraagden.

Meer nieuws over streamingdiensten en mis niets met onze Bright-app.