©Unsplash

Elektrische auto kan 2400 km laden in 5 minuten dankzij Huawei (maar…)
Huawei heeft een nieuwe solid-state batterij ontwikkeld voor elektrische auto’s. Naast de opvallend grote actieradius van 3.000 kilometer, zou de batterij in theorie ook in vijf minuten tijd tot 80 procent opgeladen kunnen worden. Klinkt veelbelovend, maar er zitten wat kanttekeningen aan het verhaal.
Huawei heeft een patent ingediend voor een batterij-architectuur met een opvallend hoge energiedichtheid. Deze zou tussen de 400 en 500 Wh/kg liggen, wat tot drie keer hoger is dan de dichtheid die we vandaag de dag in EV’s zien. In het patent is te lezen dat dit bereikt wordt door het “dopen” van sulfide-elektrolyten met stikstof.
Een elektrische auto met een actieradius van 3.000 kilometer klinkt indrukwekkend, zeker als deze zo snel kan opladen als het patent beweert. Binnen vijf minuten zou de batterij tot 80 procent geladen kunnen worden, wat neerkomt op 2.400 kilometer. Klinkt fantastisch, maar volgens experts is de bewering van Huawei wel heel ambitieus.
Huawei’s belofte te mooi om waar te zijn?
Huawei produceert zelf geen elektrische auto’s, maar werkt in China wel nauw samen met fabrikanten om zijn batterijtechnologie te integreren. Toch wordt het realiseren van de belofte die het bedrijf nu doet wel een lastig verhaal, zo denken experts.
Tegenover Electrek uit Yang Min-ho, hoogleraar energie-engineering aan de Dankook University, zijn twijfels. Hoewel de cijfers daadwerkelijk behaald kunnen worden, is dat volgens hem mogelijk wel onder laboratoriumomstandigheden. Het wordt extreem moeilijk om ze in de praktijk te kunnen herhalen, omdat energieverliezen en warmtehuishouding in echte elektrische auto’s nog altijd een groot probleem vormen.
Dat geldt ook voor de manier waarop de actieradius van 3.000 kilometer wordt behaald. De stikstof-dopingtechniek is uitstekend voor onderzoeken, maar op dit moment nog niet op schaal te produceren. Hoewel het in theorie dus mogelijk is, lijkt het in de praktijk een heel ander verhaal te worden.
Grote beloften elektrische auto, ontwikkeling blijft traag
Het is zeker niet de eerste keer dat we een dergelijk verhaal voorbij zien komen. Vooral Chinese bedrijven lijken zich graag als voortrekker in de EV-industrie te positioneren en zijn niet bang om grote beloften te doen. Hoewel solid-state-batterijen al jaren een veelbelovende ontwikkeling zijn, blijft het realiseren van de transitie een lastig verhaal.
De ontwikkeling is in de praktijk minder spectaculair dan bedrijven doen voorkomen en dat geldt ook voor het verhaal van Huawei. Dat solid-state nieuwe mogelijkheden biedt is al duidelijk, maar wanneer we daar ook echt iets van merken blijft nog maar de vraag.
Lees meer over elektrische auto’s en mis niets met de Bright-app.