©Unsplash

©Unsplash

Apple Watch en AirPods opnieuw populairst, maar concurrentie nadert

PRAAT MEE!

Als het om draadloze oordopjes en smartwatches gaat, is Apple nog altijd de onbetwiste marktleider. Nieuwe cijfers bevestigen die stevige voorsprong, maar laten ook zien dat Huawei in beide productcategorieën wel steeds dichterbij komt.

Vooral bij de smartwatches moet Apple op zijn hoede zijn. Waar het bedrijf ooit meer dan 50 procent van de markt in handen had, is dat aandeel inmiddels gezakt naar ongeveer 20 procent. Daarmee blijft de Apple Watch weliswaar de populairste smartwatch ter wereld, maar het gat met de nummer twee wordt kleiner. Huawei volgt inmiddels met een marktaandeel van 16 procent.

Op de markt voor True Wireless Stereo (TWS) oordopjes zit Apple nog wel wat steviger in het zadel. Met een marktaandeel van 21 procent blijven de AirPods duidelijk marktleider. Ook hier is Huawei de belangrijkste uitdager, maar op grotere afstand, met ongeveer 8 procent van de markt. Alle andere merken in deze productgroep komen niet verder dan 5 procent.

Huawei kruipt richting Apple

De AirPods staan dus nog steeds bovenaan de voedselketen. Toch zal Apple niet helemaal tevreden zijn: het marktaandeel daalde het afgelopen jaar licht, met zo’n half procentpunt. Dat is geen ramp, maar wel iets om in de gaten te houden.

Apple lijkt voorlopig echter niet te hoeven vrezen voor zijn leiderspositie. Het bedrijf werkt naar verwachting aan een nieuwe generatie van het standaardmodel AirPods, evenals een betaalbare variant met noise-cancelling die rond 2027 moet verschijnen. Daarmee hoopt Apple opnieuw flinke verkoopcijfers te behalen.

Kortom: Apple is nog steeds marktleider en lijkt dat voorlopig ook te blijven. Maar vanzelfsprekend is dat niet meer. Merken als Huawei en Xiaomi winnen ook buiten China terrein, en dat gaat steeds meer ten koste van Apple.

Lees meer over Apple en mis niets met de Bright-app.