©Bright

Duurtest Alfa Romeo Junior: laat ook stil je hart sneller kloppen
Onze autotester rijdt deze maand de eerste volledig elektrische Alfa Romeo: de Junior. Vandaag maken we kennis.
De Alfa Romeo Junior is de eerste elektrische Alfa Romeo. Het roemruchte Italiaanse merk, dat inmiddels onderdeel is van Stellantis, moet met de vaart der volkeren mee en dat betekent: een elektrische auto.
Als liefhebbers van vooruitgang (en een leefbare planeet) kunnen we dat bij Bright alleen maar toejuichen, maar voor de Alfisti die niet zo lang geleden nog naar een setje chroom gepolijste onderdelen op een V6 uitkeken, moet het pijn doen. Begrijpelijk. De vraag is dus ook vooral: kan Alfa Romeo zichzelf wederom relevant maken in een tijdperk dat ronkende en rokende motoren irrelevant aan het worden zijn?
Laat ook stil je hart sneller kloppen
Van een afstandje meende ik van niet. De Alfa Romeo heeft precies dezelfde aandrijflijn als alle instappers van Stellantis. De Opel Mokka en Corsa, de Peugeot e-208 en e-2008, de Citroën ë-C4 en de Lancia Ypsilon die ik laatst nog reed. Komt nog bij dat de ontwerpers er voor gekozen hebben het traditionele Alfa front met een chromen lijst en het logo hoog bovenin te vervangen door een gesimplificeerde versie daarvan met een deel van het logo daaruit gesneden. (Een buurman zei: het lijkt alsof je logo gestolen is).
Maar daar hield het slechte nieuws op. Allereerst is de nieuwe accu van Stellantis -alhoewel nog steeds niet enorm- groot genoeg om me na 19:00 van Amsterdam naar Winsum te laten rijden met grote stukken 130 en nog meer dan 15% over als ik aankom. Maar de ambiance in de auto is reden nummer 1 om te geloven dat Alfa Romeo nog steeds weet hoe het je hart moet veroveren. Zelfs als dat geluidloos moet.
Alhoewel het infotainmentsysteem, de knoppen op het stuur en nog wat details elke Stellantis klant bekend voor zal komen is er zoveel liefde in de rest gestoken, dat het er amper toe doet. Om te beginnen de stoelen. In onze Speciale zitten er prachtige Sabelt stoelen in (bekend uit de racerij) die je omhelzen als een Italiaanse oma die je drie weken niet gezien heeft. Op de hoofdsteun zit het Alfa Romeo logo geborduurd. Het stuur heeft leer aan de zijkant en Alcantara bovenop en de uitstroomopeningen van de verwarming hebben een verlicht Alfa Romeo logo aan de binnenkant. Alles is van mooie materialen gemaakt en voelt uitstekend afgewerkt. Hier zit je heel erg duidelijk niet in een Opel Mokka of Peugeot e-2008. Dit is een Italiaan. Zelfs als er een internationaal hartje in klopt.
Volgende week stappen we achter het stuur: hoe rijdt de Alfa?
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.