©Tesla

©Tesla

‘Gevaarlijke deurhendels van Tesla’s Cybertruck veroorzaakten dodelijk ongeluk’

PRAAT MEE!
Redacteur

Tesla wordt aangeklaagd omdat de deurhendels van een Cybertruck niet opengingen terwijl een vrouw in de brandende auto zat opgesloten. De 19-jarige vrouw kan het niet meer navertellen.

Dood door schuld

De dood van Krysta Tsukahara is volgens haar nabestaanden de schuld van Tesla. Volgens de aanklacht zorgde een ontwerpfout in de deurhendels ervoor dat Krysta opgesloten raakte. Ondanks dat er regelmatig waarschuwingen zijn geweest aan het adres van Tesla over de gevaarlijke handgrepen, bleef het bedrijf de voertuigen verkopen. 

Het ongeluk met de jonge vrouw vond plaats in november 2024, toen de chauffeur van de Cybertruck tegen een boom aanreed in Californië. Twee inzittenden waren op slag dood, maar in principe had Krysta het overleefd. Echter vatte de auto om een nog onbekende reden vlam en daardoor werkte het elektrische deursysteem niet meer. Ze zat opgesloten en kon daardoor niet aan de rook en vlammen ontsnappen. Een vierde passagier overleefde het ongeval.

Problemen met deurhendels

De problemen met de handgrepen zijn de laatste tijd vaak in het nieuws. In China worden intrekbare deurhendels waarschijnlijk verboden. Tesla wordt genoemd in meerdere incidenten waarbij voertuigen geen stroom meer hadden en de inzittenden waren opgesloten. Tesla zou werken aan een systeem waarbij de elektronische en handmatige bediening in één fysieke knop worden gecombineerd, waardoor je in een noodsituatie toch kunt wegkomen.

In een Cybertruck worden bijzondere deurhendels gebruikt. Bestuurders moeten op een ontgrendelingsknop op de deurstijl van het voertuig drukken terwijl ze een sleutel vasthouden om de deur te openen. Zitten ze in de auto, dan moeten ze op een knop drukken en de deur open duwen om uit te stappen. Er is ook een handmatige ontgrendelingskabel, maar die zou moeilijk te vinden zijn. Die bevindt zich onder een rubberen matje op de bodem van het opbergvak van de achterdeur.

Noodknop moeilijk vindbaar

“Een passagier zou de bekleding moeten verwijderen, de lus moeten vinden en deze naar voren moeten trekken – een onduidelijke en onpraktische handeling in een noodsituatie”, stelt de familie van Tsukahara in de rechtbankpapieren. “Deze ontwerpkeuzes creëerden een zeer voorzienbaar risico dat inzittenden op de achtderbank die een ongeval hadden overleefd, toch vast zouden blijven zitten wanneer het voertuig in brand vloog.”

Wanneer de zaak voorkomt is nog onbekend.