©Dacia

©Dacia

Dacia Spring was dapper stadskarretje, maar is nu een échte auto

PRAAT MEE!

De Dacia Spring is al jaren de goedkoopste echte elektrische auto. Eentje waar je een B rijbewijs voor nodig hebt. Een dapper karretje, met een paar gebreken die je vanwege de prijs voor lief moest noemen. In onze review van vier jaar geleden bleek: hij was niet de snelste, snelladen was behelpen en de ruimte was, nou ja, compact. Het was een prima karretje voor ‘boodschappen en de kinderen naar school’, maar een rit over de snelweg voelde als een expeditie.

Dacia lijkt geluisterd te hebben. Met de introductie van de nieuwe 70- en 100-pk motoren gooien ze het stuur om. De Spring is geen bang stadsmusje meer, maar een auto die mee durft te doen met het grote verkeer.

Het belangrijkste pijnpunt van de oude Spring was zijn karige 45 pk-motortje (65 pk in de duurdere variant). In de stad kwam je nog wel mee, maar zodra je een invoegstrook richting de 100 km/u zag opdoemen, begon het avontuur. Vrachtwagens die in je nek hijgden, medeweggebruikers die je met een blik vol ongeduld passeerden; het was niet bepaald een recept voor ontspannen rijden.

Daar maken de nieuwe motoren korte metten mee. 70 pk klinkt misschien nog steeds bescheiden, maar het is een toename van 55 procent. De auto weegt ook slechts 1000 kilo. De acceleratie is dus vlotter en belangrijker nog, de auto zal een stuk levendiger en capabeler voelen. Die rit over de snelweg is niet langer een overlevingstocht, maar gewoon een onderdeel van je reis. Dacia levert de uitvoeringen Essential en Expression met de 70 pk sterke elektromotor, terwijl de 100 pk-motor exclusief beschikbaar is voor de Extreme.

Onder de €18K

Dan de prijs, Dacia's superkracht. De Spring blijft, ook in de vernieuwde generatie, de goedkoopste EV van Nederland. Je kunt er al een rijden voor onder de €18.000. Dan heb je de meest uitgeklede versie, met de minst krachtige motor. De prijslijsten zijn nog niet bekend, dus waar de sweetspot zit kunnen we nog niet zeggen.

Minder traag snelladen

Dacia heeft met de motor een grote stap gezet en ook de laadsnelheid is aangepakt. Let goed op bij aanschaf, want snelladen is optioneel. De oude Spring kon optioneel "snelladen" met 30 kW. De nieuwe verhoogt dat (optioneel dus!) naar 40 kW. Geen wereldrecord natuurlijk, maar de batterij kan in 29 minuten van 20% tot 80% opladen.

Dankzij de nieuwe batterij gaat ook het opladen aan een straatlader sneller dan voorheen, theoretisch in 3 uur 20 minuten (voorheen 4 uur) met de standaard aanwezige 7 kW AC-boordlader. We kunnen de specificaties niet zien, maar 7 kW suggereert dat er op één fase geladen wordt en dat betekent voor de meeste mensen dat je thuis met niet meer dan 3,5 kW kan laden en de laadtijd dus verdubbelt.

Conclusie: een flinke stap vooruit

Met de komst van de 65 pk-motor is de Dacia Spring volwassen geworden. Het is niet langer een geinig, maar beperkt stadskarretje. Het is een serieuze, compacte auto geworden die je zonder angst de snelweg op kunt sturen.

De kern van het aanbod – een onverslaanbaar lage prijs – blijft overeind, al moet je wel bewust kiezen. Ga je voor de allerlaagste prijs met de tragere motor, of leg je een relatief klein bedrag bij voor een auto die oneindig veelzijdiger is? Voor iedereen die meer doet dan alleen ritjes rond de kerk, lijkt die keuze een no-brainer. De Spring kan nu echt springen.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.