©Bright

Voyah Courage: Chinese SUV met alle luxe van de wereld, maar is het genoeg?
Alweer een nieuwe elektrische SUV van een Chinees merk. Ditmaal is het de beurt aan Voyah, dat met de Courage een gooi doet naar de gunst van de Nederlandse leaserijder. De strategie is opvallend: niet concurreren op prijs, maar op pure, onvervalste luxe. Voor nog geen 45 mille krijg je massagestoelen, een gigantisch OLED-scherm en een audiosysteem zonder zichtbare speakers. De vraag is alleen: wat heb je daaraan als de basis niet op orde lijkt?
Op papier is de Voyah Courage een verleidelijke auto. Het persbericht leest als de optielijst van een Duitse premium-auto. Verwarmde, geventileerde én masserende stoelen zijn standaard. Een 15-inch sliding display domineert het dashboard. Een head-up display, een geavanceerd Surface Sound System en een vijfsterren Euro NCAP-score maken het pakket compleet. Kjeld Riegen, de CEO van Voyah Benelux, spreekt vol trots over "een SUV die alle verwachtingen overtreft" en "van iedere rit een premium ervaring maakt".
De boodschap is helder: Voyah probeert de gevestigde orde niet te verslaan met een lagere prijs, maar door simpelweg méér luxe te bieden voor hetzelfde geld. Een strategie die inspeelt op het gevoel, op comfort en op de wens om verwend te worden. Maar voor de pragmatische leaserijder, die elke maand zijn kilometers en kosten nauwlettend in de gaten houdt, tellen de harde cijfers zwaarder. En juist daar wordt het pijnlijk.
De harde cijfers
Wanneer we de specificaties van de Voyah Courage Business Edition naast zijn twee belangrijkste concurrenten in dit prijssegment leggen, wordt de strategie van Voyah op z’n zachtst gezegd twijfelachtig. De Tesla Model Y is de onvermijdelijke benchmark, en de recent gelanceerde Kia EV3 is de prijsvechter met een indrukwekkend uithoudingsvermogen.
Specificatie | Voyah Courage (Business) | Tesla Model Y (RWD) | Kia EV3 (Long Range) |
|---|---|---|---|
Vanafprijs | € 44.990 | € 44.990 | ca. € 41.500 |
Accu (bruto) | 80 kWh | ca. 60 kWh | 81,4 kWh |
Actieradius (WLTP) | 476 km | 500 km | 605 km |
0-100 km/u | 6,8 s | 5,9 s | 7,7 s |
Snelladen (DC, max) | 200 kW | 175 kW | 135 kW |
Trekgewicht | 1.700 kg | 1.600 kg | 1.000 kg |
Voor exact hetzelfde bedrag als de Voyah krijg je een Tesla Model Y die, ondanks een veel kleinere accu, verder komt op een lading stroom. Dat is efficiëntie, een domein waarin Tesla nog steeds heer en meester is.
Nog pijnlijker wordt het als we de Kia EV3 erbij pakken. Die is niet alleen duizenden euro’s goedkoper, maar biedt met zijn 81,4 kWh-accu een actieradius van meer dan 600 kilometer. Dat is een significant verschil van ruim 125 kilometer met de Courage.
Geen sterke basis
Voyah investeert in zaken die voelbaar en zichtbaar zijn in de showroom: zacht leer, grote schermen en slimme snufjes. Maar ze lijken de absolute basis van een moderne elektrische auto te zijn vergeten: een efficiënte aandrijflijn. Een WLTP-bereik van 476 kilometer uit een relatief grote 80 kWh-accu is in 2025 ondermaats. Voor de zakelijke rijder betekent dit in de praktijk, zeker in de winter, een realistische actieradius die net de 300 kilometer zal aantikken. En dan is die heerlijke massagestoel plotseling een schrale troost.
Conclusie
Is de Voyah Courage daarmee een slechte auto? Waarschijnlijk niet. Het comfortniveau zal ongetwijfeld hoog zijn en voor de bestuurder met een voorspelbaar, kort rijpatroon die valt voor het interieur, kan het een optie zijn.
De concurrentie biedt simpelweg slimmere pakketten. De Tesla Model Y is de efficiëntiekoning met een superieur laadnetwerk voor hetzelfde geld. De Kia EV3 is de rationele keuze die voor minder geld aanzienlijk meer kilometers levert. De Courage bungelt er tussenin: een luxe cocon die je helaas niet ver genoeg brengt.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.