
Instagram komt met eigen prijsuitreiking voor de beste social media creators
Films hebben de Oscars, tv heeft de Emmy's, muziek heeft de Grammys en social media heeft vanaf nu de Rings. Instagram start een eigen award-show waarin juryleden zowel fysieke als digitale ringen uitrijken aan de beste creators.
Sociale media hebben met likes, views, herplaatsingen en meer al veel ingebouwde mechanismen om de populariteit te meten. Maar net zoals bij films, tv en muziek is er meer dan succes in cijfers: makers snakken naar erkenning in de vorm van een prijs. Dat moet ook gelden voor makers op Instagram, dachten ze bij Meta, en dus worden de Rings in het leven geroepen.
Volgens Instagram telt het platform inmiddels ruim drie miljard actieve gebruikers per maand, maar slechts 25 daarvan krijgen een Ring. Die uitverkorenen ontvangen niet alleen een gouden ring ontworpen door de Britse modeontwerper Grace Wales Bonner, maar ook een digitale variant: een gouden ring rond hun Stories, plus een aanpasbare profielachtergrond – een primeur op het platform.
"Het werd tijd dat we mensen erkennen die creatieve risico’s nemen", zegt Eva Chen, hoofd modepartnerschappen bij Instagram en bedenker van het programma tegen The Hollywood Reporter. "Deze mensen zijn culturele katalysatoren – ze brengen gesprekken op gang en inspireren anderen om zichzelf te uiten."
Van Spike Lee tot MKBHD
De jury van de eerste Rings-editie bestaat uit niet de minsten: filmmaker Spike Lee, mode-ontwerper Marc Jacobs, actrice Yara Shahidi, kunstenaar KAWS, make-upicoon Pat McGrath en rugbyspeler Ilona Maher. Maar ook tech-reviewerMKBHD is jurylid, net als bakker Cédric Grolet: beiden bekend geworden via sociale media. Samen beoordelen zij wie de eerste 25 Rings krijgen, samen met Chen, Wales Bonner en Instagram-baas Adam Mosseri.
© InstagramZo ziet het account van een Ring-winnaar er straks uit.
Er worden prijzen uitgereikt in allerlei categorieën, van mode en make-up tot sport en entertainment: vandaar die brede groep juryleden. De selectie was een monsterklus, zegt Chen. "Van miljarden gebruikers terug naar 25 winnaars – dat was pijnlijk moeilijk. We zochten naar makers die constant grenzen verleggen en nieuwe manieren vinden om met hun publiek te praten."
Een nieuwe status op je profiel
Naast de fysieke ring krijgen de winnaars dus ook iets wat niemand anders heeft: een gouden ring rond hun Stories – waar die normaal roze-oranje kleurt – én de mogelijkheid om hun profielkleuren aan te passen. Hun werk wordt bovendien uitgelicht in een eigen sectie binnen de app.
Dat is uniek, want tot nu toe waren Instagram-profielen visueel grotendeels gelijk. “We geven deze winnaars voor het eerst de mogelijkheid hun profielpagina te personaliseren,” aldus Chen.
Instagram wil met Rings een jaarlijks terugkerende traditie starten, vergelijkbaar met de Oscars of de Grammys. Er komt echter geen award-uitreiking zoals we die kennen van de andere shows, en er zijn ook geen vaste ring-titels. De winnaars krijgen dus 'gewoon' een Ring, en niet de Ring voor beste Instagram-kok, of iets dergelijks. De winnaars van de Instagram Rings worden op 16 oktober bekendgemaakt.
Meer Instagram-nieuws en mis niets met onze Bright-app.