©Unsplash

Snapchat onder vuur nadat gratis dienst nu opeens een betaalmodel wordt
Snap Inc., het bedrijf achter Snapchat, heeft zichzelf niet populair gemaakt onder gebruikers van het sociale media-platform. Het bedrijf kondigde onlangs aan dat het opslaan van oude foto’s en video’s, wat jarenlang gratis mogelijk was, geld gaat kosten.
Herinneringen binnen Snapchat zijn een soort persoonlijk archief voor veel gebruikers. Het is een overzicht van oude snaps, video’s en stories. Snapchat maakte deze verzameling altijd toegankelijk door het gratis aan te bieden aan gebruikers, maar nu veel gebruikers een redelijk archief hebben opgebouwd, gaat het bedrijf geld vragen.
Snapchat geeft gebruikers vanaf nu geen onbeperkte opslag aan herinneringen meer en schakelt een limiet in van 5 GB. Gaan gebruikers daar overheen, dan hebben ze twaalf maanden de tijd om dit te fixen, anders moeten ze betalen. Hoe hoog dat bedrag is, is op dit moment nog niet bekend.
Nieuwe strategie Snapchat valt niet in de smaak
Online wordt er boos gereageerd op de nieuwe strategie van Snapchat. Het regent op andere platforms als TikTok klachten over het nieuwe betaalmodel van de app. “Bijna al mijn tienerjaren zitten in Snapchat Memories. Dat zijn niet zomaar foto’s, dat is mijn leven”, laat een van de gebruikers weten. “Snapchat is onderdeel van mijn dagelijks leven sinds 2014. Dit voelt als een oneerlijke stap tegenover loyale gebruikers”, zegt een ander.
Die reacties zijn niet vreemd. Voor veel gebruikers is Snapchat in de loop der jaren meer een persoonlijk dagboek geworden, dan dat het een willekeurige app is. Foto’s van verjaardagen, vakanties, vriendschappen of zelfs overleden dierbaren staan voor velen opgeslagen in de applicatie.
Keuze Snap valt te begrijpen, maar de manier waarop niet
Dat Snap Inc. ervoor kiest om een gigantische database aan foto’s en video’s in rekening te brengen is op zichzelf niet zo vreemd. Het opslaan, back-uppen en beveiligen van miljarden herinneringen kost simpelweg enorm veel geld. Geld dat doorgaans door Snap Inc. zelf werd betaald.
De manier waarop dit nu wordt doorberekend aan de gebruikers is overigens niet goed. Het platform heeft ze namelijk jarenlang aangemoedigd om hun leven vast te leggen, om ze daar jaren later vervolgens de rekening voor te laten betalen.
Helaas is dit een methode die we bij meer bedrijven tegenkomen. Experts noemen het Bait and Switch: gebruikers lokken met gratis diensten, om ze daarna met terugwerkende kracht te laten betalen voor wat inmiddels onmisbaar is geworden. En dat schiet, geheel terecht, in het verkeerde keelgat.
Lees meer over apps en mis niets met de Bright-app.