©Unsplash

Opnieuw slurpen Nederlanders volop mobiele data: dit is er aan de hand
Onderweg appen en internetten is dit jaar wederom een stuk populairder dan bellen of sms’en. Nederlanders maken in 2025 volop gebruik van hun mobiele databundels: honderden miljoenen gigabytes werden al verslonden door abonnementhouders in ons land.
Dat is de uitkomst van de meest recente Telecommonitor van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het instituut dat toezicht houdt op marktpartijen, maar ook consumentengedrag onderzoekt, zag in het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 719 miljoen gigabyte aan mobiel dataverbruik onder Nederlanders. Dat is een stijging van 16 procent tegenover het eerste kwartaal; de laatste forse toename in het verbruik zagen we in het eerste kwartaal van 2023, toen een percentage van 20 procent werd gemeten.
ACM zegt in een persbericht dat het mobiele dataverbruik in de afgelopen jaren steeds om de drie jaar verdubbeld is. Dat tegenover een structurele daling van het aantal telefoontjes en sms-berichten in de afgelopen kwartalen, al neemt bellen en sms’en in dit kwartaal wel lichtjes toe. Onder aanbieders van telecommunicatie ziet de ACM minder verschil: KPN en Odido zijn nog altijd marktleiders.
KPN en VodafoneZiggo nog steeds heer en meester
De zogeheten MVNO’s - mobiele telecomproviders die netwerkcapaciteit huren van andere bedrijven - winnen echter flink aan terrein. Die aanbieders, zoals Ben, Simpel, Hollandsnieuwe en Budget Mobiel, pakten in het tweede kwartaal zo’n 20 tot 25 procent van het marktaandeel. Dat is een kleine tien procent meer dan in het eerste kwartaal. De meeste MVNO-providers in Nederland maken gebruik van het KPN-netwerk, gevolgd door Vodafone.
Onder het aantal verbindingen in huishoudens ziet ACM dat er inmiddels 8,6 miljoen glasvezelverbindingen zijn aangelegd, tegenover 3,36 miljoen huishoudens die ook echt een dergelijk glasvezelabonnement hebben afgesloten. Die groep is met 2,8 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. De meeste huishoudens (72,8 procent) hebben een abonnement met een internetsnelheid tussen de 100 en 1000 Mbps, gevolgd door de groepen met meer dan 1 Gbps (15,1 procent) en minder dan 100 Mbps (11,6 procent). KPN en VodafoneZiggo zijn nog altijd de leiders op de markt voor breedbandverbindingen. Beide bedrijven hebben een marktaandeel van 35 tot 40 procent.
Lees meer over internet en mis niets met onze Bright-app.