©Bright

Commentaar: Rutger kreeg kritiek op zijn Xpeng-review, maar klopt die kritiek wel?
Twee weken geleden reden we in de vernieuwde Xpeng G9. Eigenaren van de auto werden massaal boos in de comments. Dus we factchecken onze eigen video even.
De Xpeng G6 en G9 zijn vernieuwd en wij werden uitgenodigd om kennis te maken met de auto. Wij togen dus naar Utrecht om een middag in de auto’s te rijden. In onze video kun je zien hoe we de ergernissen uit onze review uit 2024 met deze auto bij langs lopen om te zien of ze verholpen zijn.
Onze korte conclusie: de auto heeft nu wel keyless entry. Veel van wat goed was, is nog steeds goed. De rijhulpsystemen zijn nog steeds erg opdringerig. Xpeng gebruikt daarvoor alleen camera, geen lidar. De auto ondersteunt nu wel CarPlay. Sommige settings zijn slecht te vinden. De navigatie berekent nog steeds geen routes langs laadpalen.
Op één ding na, kloppen al die statements. De navigatie kan wel een route langs laadpalen berekenen, maar doet dat pas nadat je een route gekozen hebt. Mea culpa. Ik had verder door moeten klikken.
Waar of niet waar?
Daar is het wel zo’n beetje mee gezegd. In de comments wordt gezegd dat de G9 nooit lidar heeft gehad. Dat is niet waar: de Chinese versie van de G9 had wel lidar en de hoop was er dus dat de tweede generatie in Europa ook lidar zou krijgen. Maar dat is dus helaas niet zo.
In de comments wordt erover gerept dat je meldingen uit kunt zetten: dat is waar. Maar meldingen die je niet krijgt hoef je niet uit te zetten. De positie van de camera die je ogen in de gaten houdt is dus simpelweg niet handig gekozen.
De auto dacht daadwerkelijk dat de maximumsnelheid 60 was op een weg waar ik 80 mocht. Dus ook daar kreeg ik een overbodige melding.
Onze kritiek klopte wel
Spiegels verstellen gaat via een deepdive in het menu, waar je het na klikken en scrollen vindt op een plek waar het niet handig is. Ja, je kunt een snelkoppeling aanmaken, ja, je kunt het één keer instellen en er dan nooit meer aankomen. Maar zit het op een onlogische plek in het menu? Ja.
Als je CarPlay gebruikt kun je de instellingen van de kachel niet meer zien. Onhandig gezien het scherm zo groot is. In de video klik ik door het menu om er te komen. Je kunt echter ook van onder naar boven swipen om het tijdelijk even in beeld te brengen. Dat had dus iets genuanceerder gebracht kunnen worden, maar feit blijft dat de instellingen niet zichtbaar zijn, terwijl je scherm genoeg hebt om het te tonen.
In het kort hadden we dus even door moeten klikken op de navigatie, maar de rest van het commentaar blijft overeind. Wellicht her en der wat genuanceerd. Maar in de kern niet onwaar.
Fanboys
Onder de commentatoren zaten allemaal mensen die precies zeggen te weten hoe een Xpeng werkt en in welke versie welke software updates zitten. Best opvallend voor een merk waarvan er slechts 2.000 op kenteken staan in Nederland. Ter vergelijking: er staan 61.000 Porsches op kenteken in Nederland en 109.000 Tesla’s.
Toen we eerder over de Zeekr 001 schreven gebeurde hetzelfde: early adopters van het merk wilden alle kritiek graag weerleggen. Zelfs kritiek die ze herkenden. Over het algemeen hebben eigenaren van een Kia Picanto minder de neiging om los te gaan in de comments van een video. Op zich logisch, want als je een Xpeng koopt behoor je dus tot een minderheid.
Cognitieve dissonantie
Leon Festinger verklaart met de theorie van de cognitieve dissonantie wat er dan gebeurt. “De mentale spanning of het ongemak dat iemand ervaart wanneer zijn of haar gedrag in strijd is met zijn of haar overtuigingen, waarden of zelfbeeld.”
In dit geval is de overtuiging: "Ik ben een verstandig en rationeel persoon die goede keuzes maakt." Maar in een video van dat mannetje van Bright wordt gezegd dat er het een en ander niet goed is aan deze auto.
Dit conflict creëert een onprettig gevoel. Om dit gevoel te verminderen, is men gemotiveerd om de balans te herstellen. Ergo: de YouTube-comments worden volgetikt met commentaar dat vooral bedoeld is om de eigen overtuigingen overeind te houden.
Dus als we onze video factchecken: correctie, de Xpeng kan wel een route langs laadpalen berekenen. Verder blijft ons commentaar overeind.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.