©Kia

©Kia

Kia geeft zijn accu’s een CV: waarom dat geweldig nieuws is voor jou

1Reacties

Je koopt een tweedehands iPhone en alles ziet er pico bello uit. Toch knaagt er één vraag: hoe goed is die batterij nog? Het is de achilleshiel van bijna elk tweedehands tech-apparaat. Precies dat gevoel is jarenlang de grote drempel geweest voor de aankoop van een gebruikte elektrische auto. Want wat weet je nu écht over de staat van dat peperdure accupakket? Kia is de eerste fabrikant die daar nu publiekelijk een einde aan maakt met een ‘batterijpaspoort’.

Kia test, in samenwerking met partijen als Circulor, een systeem dat de gezondheid van een EV-accu tot op celniveau kan monitoren. Zie het als een doorlopend medisch dossier voor het duurste en belangrijkste onderdeel van je auto. Dit paspoort verzamelt data over het gebruik, de laadcycli en de algehele conditie met behulp van een chip op elke individuele cel in het hele pakket.

Is het nodig om live mee te kijken naar de status van elke batterijcel? Nee, dat is misschien zelfs overkill. De échte winst zit ergens anders. Denk aan een maandelijks gezondheidsrapport in je Kia-app, of een proactieve waarschuwing als het systeem merkt dat een deel van de accu onderpresteert. Dan wordt het pas echt krachtig.

Gezondheid gemeten tot achter de komma

De meest directe winst voel jij in je portemonnee op twee momenten: bij de aankoop van een tweedehands EV en bij de verkoop van je eigen auto.

  1. Zekerheid voor de koper: Het batterijpaspoort haalt het grote giswerk uit de tweedehandsmarkt. Je koopt geen zwarte doos meer, maar een auto met een gecertificeerd en transparant overzicht van de batterijgezondheid. Die zekerheid is onbetaalbaar en maakt de aanschaf van een gebruikte EV betrouwbaarder dan die van een benzineauto.
  2. Hogere restwaarde voor de verkoper: Heb jij altijd netjes geladen en goed voor je accu gezorgd? Nu kun je dat bewijzen. Een auto met een topfitte accu is simpelweg meer waard. Het paspoort transformeert ‘goed onderhoud’ van een claim naar een keihard feit, wat zich direct vertaalt in een betere restwaarde.

Voorloper, maar niet voor lang

Hoewel Kia nu de eerste is die dit publiekelijk test, zullen alle andere fabrikanten snel moeten volgen. Vanaf februari 2027 verplicht de Europese Unie een batterijpaspoort voor alle nieuwe elektrische auto’s die hier verkocht worden. Kia loopt dus vooral voor op de muziek, en gebruikt het slim om te laten zien dat ze transparantie serieus nemen.

Het batterijpaspoort is veel meer dan een leuke gimmick. Het is een fundamentele stap twee hordes voor de acceptatie van EV's wegneemt: de onzekerheid over de levensduur en de onvoorspelbaarheid van de tweedehandswaarde. Door de accu een eigen, transparant CV te geven, wordt elektrisch rijden niet alleen slimmer, maar ook een stuk toegankelijker en financieel aantrekkelijker. De vraag is niet óf andere merken volgen, maar hoe snel ze hun eigen paspoorten op orde hebben.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.