Waakhond zet tanden in zelfrijdende Tesla’s (omdat bestuurders niet opletten)

Waakhond zet tanden in zelfrijdende Tesla’s (omdat bestuurders niet opletten)

PRAAT MEE!

Tesla werkt hard aan zijn zelfrijdende auto’s, maar de weg naar succes blijkt opnieuw eentje vol gaten en kuilen. Het zogenoemde Full Self-Driving-systeem (FSD) van het merk zorgt namelijk wéér voor gevaarlijke situaties en ongelukken. Genoeg reden voor de Amerikaanse verkeerswaakhond NHTSA om opnieuw een onderzoek te starten.

De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) onderzoekt bijna drie miljoen Tesla’s met FSD. Deze auto’s zouden volgens de fabrikant in staat moeten zijn zich volledig autonoom door het verkeer te bewegen, maar dat blijkt niet het geval.

De directe aanleiding voor het onderzoek zijn een aantal incidenten — om precies te zijn: zes ongelukken waarbij Tesla’s met FSD door rood reden. In vier gevallen vielen daarbij zelfs gewonden. Volgens de NHTSA vertoont het systeem dus rijgedrag dat in strijd is met verkeersveiligheidswetten.

Zelfrijdende Tesla's opnieuw onder de loep

Het is niet de eerste keer dat Tesla onder de loep ligt. Eerder onderzocht de NHTSA al de Autopilot-functie, na meerdere ongelukken waarbij bestuurders (te) veel vertrouwen stelden in de techniek. Dat leidde toen tot software-updates en strengere waarschuwingen op het scherm. Het lijkt erop dat zoiets nu weer gaat gebeuren en dat Tesla zijn FSD opnieuw moet aanpassen of beperken.

Vanuit een veiligheidsoogpunt is dat natuurlijk volledig logisch en nodig, maar er speelt hier nog een ander probleem. Zoals de NHTSA eerder al aangaf, vertrouwen sommige bestuurders te veel op de automatische piloot. En dat terwijl Tesla blijft benadrukken dat de bestuurder altijd de handen aan het stuur moet houden en klaar moet staan om in te grijpen.

Is het niet ook de schuld van bestuurders?

Tesla probeert bestuurders dus wel degelijk te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Wat daarbij echter niet helpt, is dat ze het systeem ‘Full Self-Driving’ noemen. Dat wekt de suggestie dat de auto alles zelf regelt, maar dat is niet zo. Tesla’s systeem valt onder zogeheten Level 2-autonomie: dat betekent dat de auto bepaalde taken zelf uitvoert, maar dat de bestuurder juridisch en praktisch nog altijd verantwoordelijk is.

Het onderzoek zou dus eigenlijk niet alleen Tesla moeten wakkerschudden (hun auto’s rijden tenslotte door rood), maar ook de bestuurders. Het FSD-systeem is (nog) geen automatische piloot, maar meer een assistent. De persoon achter het stuur moet dus nog altijd zelf blijven opletten.

Lees meer over Tesla en download de Bright-app.