Unsplash

Miljoenen e-bike-accu’s worden verkeerd verwerkt door fietsenwinkels
Fietsenwinkels sjoemelen met e-bike-accu’s en geven ze aan de lokale ijzerophaalorganisaties. Ze recyclen ze dus niet direct, maar ze worden aan ijzermannetjes verkocht die ze op hun beurt laten recyclen. Reden voor de Inspectie Leefomgeving en Transport om extra inspecties te verrichten.
We hebben een groeiend probleem in Nederland: de accu van een e-bike gaat gemiddeld vijf jaar mee en daardoor ontstaat er een enorme afvalberg aan afgedankte batterijen. Jaarlijks komen daar miljoenen kilo’s bij. Dat is niet alleen een duurzaamheidsprobleem, maar ook gevaarlijk: zeker als accu’s defect zijn dan is er brand- en explosiegevaar. Tientallen fietsenwinkels door het hele land krijgen deze week extra bezoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport omdat het wil weten wat er gebeurt met oude of defecte accu’s van e-bikes. Veel fietsenwinkels schijnen ze aan een lokale ijzerhandelaar te geven of voeren ze af via de milieustraat, wanneer het om kapotte exemplaren gaat. Hoewel dat onschuldig klinkt, is dat niet de bedoeling. Volgens de ITL (via AD) mag dat niet. Alleen inzamelaars met de juiste certificering mogen ze innemen. Bovendien verdienen fietsenwinkels er nu iets aan als extra handel en het is de vraag of dat wenselijk is. Winkels horen ze in te leveren bij Stichting Open, die stichting is verantwoordelijk voor de recycling. Maar wat blijkt? Veel fietsenmakers weten niet eens dat het bestaat.
ITL
Reden voor de ITL om dan ook niet direct met boetes op de proppen te komen. De extra bezoeken aan fietsenwinkels zijn vooral om medewerkers te informeren over wat wel en niet mag. Maar ook om zelf meer grip te krijgen op de situatie. Slechts een kwart van alle afgedankte fietsaccu’s wordt duurzaam gerecycled en dat moet in 2028 verdubbeld zijn. In 2031 moet het zelfs 61 procent zijn volgens de Europese Batterijverordening. De ITL gaat niet over de veiligheid en de ‘afval’-verwerking van de accu’s, maar is er wel voor dat fietsenwinkels hier voorzichtiger mee omgaan. Maar ook voor mensen thuis is de fiets-accu iets om voorzichtig mee om te gaan. Daarom is er nu ook een nieuwe campagne gestart over veilig laden. Zowel thuis als bij de fietsenwinkel is dus nog werk aan de winkel.
Meer e-bike-nieuws en mis niets met onze Bright-app.