©Unsplash

Worden treinkaartjes straks duurder door hackers en geopolitieke spanningen?
Dat het spoor in Nederland op sommige punten tekortschiet, is alom bekend. En dankzij een adviesrapport van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) zijn er nog wat verbeterpunten bijgekomen. Zo is ons spoornetwerk niet goed voorbereid op cyberaanvallen, sabotage en een structurele toename van militair transport.
Dat blijkt uit het Adviesrapport impactanalyse Weerbaarheid en Militaire Mobiliteit van het Nederlandse spoor. Volgens het OFL, dat het rapport heeft opgesteld, is er een investering van ongeveer 600 miljoen euro nodig om deze problemen aan te pakken.
Met dit geld moet ProRail meer reserveonderdelen op voorraad hebben, de herstelcapaciteit vergroten en draaiboeken opstellen voor grootschalige verstoringen. Ook moet een deel van de investering gaan naar het verbeteren van de informatie-uitwisseling tussen ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).
Wat te doen met die 600 miljoen?
Het eerste deel van de investering richt zich erop dat ProRail sneller en beter kan handelen als er iets misgaat. Dat kan het gevolg zijn van cybersabotage, maar ook van fysieke sabotage. Tijdens de NAVO-top zagen we bijvoorbeeld hoe een kabelbrand voor grote problemen zorgde. ProRail moet dit soort situaties in de toekomst sneller kunnen oplossen.
Naast investeren in het oplossen van problemen gaat er ook geld naar het voorkomen ervan. Door instanties als ProRail en de NCTV nauwer te laten samenwerken, kunnen mogelijke dreigingen eerder worden gesignaleerd en aangepakt.
Wie gaat er betalen?
Tot slot is er geld nodig om het spoor beter in te richten voor militair vervoer. Volgens het rapport heeft militair transport momenteel een grote impact op het reguliere treinverkeer, dat daardoor langdurig ontregeld kan raken. Die problemen kunnen in de toekomst nog toenemen als Nederland zijn defensie-industrie verder uitbreidt.
Om dit alles te realiseren is er, zoals gezegd, 600 miljoen euro nodig. Maar wie gaat dat betalen? Er lijken drie logische opties: het Rijk (het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en/of Defensie), ProRail en/of de NS en andere vervoerders.
Duurdere treinkaartjes
Mocht het Rijk de rekening volledig oppakken, dan betaal je daar als burger ongetwijfeld ook aan mee, maar niet direct via je treinkaartje. Als echter wordt besloten dat ProRail (gezien zijn taken en verantwoordelijkheden) moet meebetalen, dan is de kans groot dat een deel van die kosten wordt doorberekend aan vervoerders, en uiteindelijk aan de reiziger.
De toenemende dreiging van sabotage en de noodzaak om ons spoornetwerk beter voor te bereiden op militair transport kunnen dus op termijn leiden tot duurdere treinkaartjes. Zover is het echter nog niet. Het is immers nog maar de vraag of er iets met dit rapport wordt gedaan, laat staan dat het volledige advies wordt overgenomen en de 600 miljoen euro daadwerkelijk wordt geïnvesteerd. We houden het in ieder geval in de gaten.
Lees meer over hacken en mis niets met onze Bright-app.