©Tesla

Tesla’s ‘goedkope’ Model Y komt te laat op het feestje
Tesla zet de schaar in de prijs van zijn bestseller en introduceert de Model Y Standard voor 39.990 euro. Daarmee wordt de populairste elektrische gezinsauto van het moment toegankelijker. Een logische stap, maar is het genoeg? Vijf jaar geleden was dit revolutionair geweest. In 2025 is het vooral een teken dat Tesla wakker wordt in een wereld die ze niet meer domineert.
Het klinkt als een fantastische deal. Voor net geen 40 mille rijd je in een gloednieuwe Tesla Model Y. De auto die vorig jaar nog de bestverkochte auto ter wereld was, nu binnen handbereik van een veel groter publiek. Tesla zelf presenteert het als de volgende stap in hun ‘Masterplan’ uit 2006: duurzaam vervoer betaalbaar maken voor iedereen. Een nobel streven, maar de timing voelt een beetje als een artiest die zijn grootste hit nog eens als remix uitbrengt, terwijl het publiek al naar nieuwe muziek luistert.
Wat lever je in voor 6000 euro?
Natuurlijk is die lagere prijs niet zomaar een cadeautje. Het ‘Standard’ in Model Y Standard betekent dat er flink is gesnoeid in de extra’s die de duurdere ‘Premium’ versies juist zo aantrekkelijk maken. En die lijst is langer dan je misschien zou denken.
Het meest tastbare gemis is misschien wel het panoramische glazen dak. Dat is weg. In plaats daarvan krijg je een standaard metalen dak. Geen 19" velgen. Geen lichtbalk op de neus. Een andere voorbumper. De subtiele sfeerverlichting in het interieur? Verdwenen. Het display voor de passagiers op de achterbank? Ook niet aanwezig. Het zijn details, maar juist die details gaven de Model Y zijn moderne, bijna minimalistisch-luxe uitstraling.
Technisch zijn de verschillen groter. De actieradius is nu 534 kilometer (WLTP). Nog steeds een prima bereik, maar het psychologische voordeel van die 600-grens ben je kwijt. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 1,4 seconden langer. En misschien wel de meest opvallende bezuiniging: de standaard Autopilot is uitgekleed. Je krijgt weliswaar adaptieve cruise control, maar Autosteer – de functie die de auto netjes binnen de lijntjes houdt op de snelweg – is verdwenen. Wil je die terug, dan moet je bijbetalen.
Tot voor kort was de goedkoopste achterwielaangedreven Model Y te koop voor €46K. Maar die auto is uit het assortiment verdwenen. Een wonderlijke ontwikkeling temidden van de recente prijsverlagingen.
Een kwestie van perspectief
Het knappe aan de duurdere Model Y is de balans: hij voelt spaarzaam in zijn detaillering, maar tegelijkertijd rijk in functionaliteit. Het is die combinatie van een opgeruimd interieur met overweldigende software en slimme features die de auto zo ‘tech’ en modern maakt. De vraag is of die magie overeind blijft als je de ingrediënten één voor één weghaalt.
Neem de nieuwe 18-inch ‘Aperture’-velgen. Functioneel gezien een slimme keuze voor een lagere luchtweerstand en goedkopere bandenwissels. Maar visueel doen ze de auto geen goed. De Model Y is een vrij hoge auto, en die kleinere wielen laten hem er wat iel en uit balans uitzien. Het is een kleine concessie, maar het draagt bij aan het gevoel dat je toch in het instapmodel rijdt.
Wakker worden in een nieuwe realiteit
En dat is precies het probleem voor Tesla. Waar ze ooit de onbetwiste koning van de elektrische auto waren, is het speelveld nu totaal veranderd. De voorsprong die ze hadden, is grotendeels verdampt. Sterker nog, het imago van Tesla heeft in 2025 flinke deuken opgelopen, mede door de grillen van zijn topman en een stroom aan sterke concurrenten.
Voor diezelfde 40.000 euro stap je namelijk ook in een rijk uitgeruste Renault Scénic E-Tech Electric, Volvo EX30 of een Kia EV3. Stuk voor stuk uitstekende gezinsauto’s met een volwassen rijgedrag, een modern interieur en, in veel gevallen, een standaarduitrusting waar deze ‘kale’ Tesla niet aan kan tippen.
Conclusie: te laat
Is de Model Y Standard een slechte auto? Zeker niet. Voor 40 mille krijg je nog steeds een ruime, efficiënte EV met toegang tot het superieure Supercharger-netwerk en Tesla’s uitmuntende software. Maar de ‘wow’-factor is eraf. Het voelt niet langer als een blik op de toekomst, maar als een reactie op het heden.
Tesla’s missie om elektrisch rijden te democratiseren is grotendeels geslaagd. Alleen zijn het niet zijzelf, maar de concurrenten die hebben laten zien dat een complete, betaalbare elektrische auto geen verre droom meer is. De Renault 5, de Hyundai Inster, de Kia EV3, de MG3: ze bewijzen allemaal in hun prijsklasse hoeveel auto je tegenwoordig krijgt voor je geld. Deze Model Y Standard is een prima auto voor een scherpere prijs, maar het is niet de revolutie waar Tesla op hoopt. Voor 35.000 euro was dit echt een stap vooruit geweest (maar zelfs dan geen enorme sprong naast een EV3 of een EX30). Het verdwijnen van de Model Y RWD maakt het een nog moeilijker te verhapstukken verhaal.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.